Home » » Langkah seiring Pas dan Umno

Langkah seiring Pas dan Umno

Oleh : AMNI JAGAT

Bermula 27 Julai 2015, maklumat berkenaan ruangan sastera akhbar Harakah telah diberhentikan serta merta. Selepas 24 jam penutupan ruangan tersebut, penulis veteran akhbar Harakah Shukur Haron pula telah ditamatkan penulisannya di akhbar rasmi milik parti Pas itu.

Dalam kekalutan yang dilakukan oleh Pas, sisi pihak pemerintah pula dikejutkan dengan pemecatan Timbalan Perdana Menteri (Muhyiddin Yassin) dari jawatan kedua tertinggi itu. Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno itu telah diberitakan tempatnya telah diganti dengan Timbalan Perdana Menteri yang baru.

Berkesudahan dengan itu, langkah kedua-dua parti yakni Pas dan Umno dilihat seiring dalam menyusun langkah pembersihan golongan yang tidak setia pada kepimpinan masing-masing.

Lanjutan dari perkara yang berlaku, kemungkinan kedua-dua parti terbesar bangsa melayu itu bakal menjadi parti golongan ‘Pak turut'.

Kesinambungan dalam dua trajedi antara isu penutupan ruangan sastera di Harakah dan pemecatan Timbalan Perdana Menteri ini dilihat mungkin ada suatu agenda yang tersembunyi sedang dirancang untuk membina gagasan matlamat masa depan kedua-dua parti itu.

Bagi sisi pas, parti itu setakat ini sedang mengalami krisis pergeseran ahli dan masalah dalamannya yang masih berlarutan.

Sehinggakan parti itu telah membuat keputusan memutuskan hubungan dengan parti rakan mereka yakni DAP.

Apa yang difikirkan Pas kini adalah berkenaan dengan masa depan parti dalam karier politiknya.
Keputusan yang dibuat Harakah berkenaan dengan penutupan ruangan sastera serta pemberhentian penulis veteran Shukur Haron ini adalah langkah menyingkirkan golongan yang tidak sebulu dengan kepimpinan parti.

Shukur haron dan beberapa penulis di ruangan sastera adalah golongan yang bertindak banyak mengkritik kepimpinan dari segi penulisan mahupun lisan.

Sekarang dapatlah dipastikan parti Pas sudah dibersihkan hampir keseluruhannya dari golongan pengkritik dalam parti itu.

Untuk parti pemerintah seperti Umno pula, langkah pemecatan serta penyingkiran Timbalan Perdana Menteri ini juga sebagai suatu langkah menyingkirkan golongan pengkritik kepimpinan dalam parti berkenaan.

Umum mengetahui Muhyiddin Yassin sebelum ini kuat menentang kepimpinan Perdana Menteri dalam isu salah laku dari sudut pengurusan ekonomi dan sosial masyarakat di Malaysia. Tindakan Muhyiddin sebelum ini dilihat mengundang risiko yang besar dalam karier politiknya.

Akhirnya sangkaan itu dijelaskan dengan pemecatan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Parti Umno memang dikenali sebagai parti yang mengamalkan sistem setia pada kepimpinan parti justeru siapa yang mengkritik kepimpinan parti akan dikenakan tindakan kebiasaannya.

Di sini jika melihat tindakan kedua-dua parti (Pas dan Umno) adalah sama serta seiring dengan membangunkan institusi ahli yang setia atau kata lainnya ‘Pak turut'.

Sebelum ini Pas juga turut mengambil pendekatan menyingkirkan Timbalan Presidennya dalam gerakan yang boleh digelar sebagai gerakan ‘anti profesional'.

Nasib kedua parti ini pada masa depan akan mengalami suatu laluan terkebelakang kerana tanpa pengkritik yang sihat, pembinaan, kemajuan dan percambahan dalam gerak kerja tidak akan berlaku.

Sifat autokratik yang diamalkan ini bukanlah sebuah budaya sihat yang mampu membina semangat kesedaran yang tinggi.

Akhirnya masyarakat dan rakyat yang akan menjadi mangsa kerana sifat kurang kesedaran ini akan terus timbul tanpa dibendung.

Bisik-bisik kini kuat menyatakan adakah kepimpinan autokratik ini akan membuahkan hasil pertautan di antara kedua-dua parti melayu itu?

Andai kedua-dua parti itu mengambil langkah pertautan, mereka tidak perlu risau kerana yang tinggal dalam kedua-dua parti itu hanya ‘Pak turut' yang direka maka tiada halangan lagi untuk agenda itu dilaksanakan- 

ADMIN: BLOG INI AKAN DI TUTUP DAN TERIMA KASIH DI ATAS SOKONGAN ANDA SEMUA.

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.