Oleh Burhanuddin IMPAK.
1. Pesan guru saya masa ambil research methodology, apa sahaja buku yang nak dibaca jangan
tinggalkan muqadimah. Wajib baca.
2. Qardhawi tulis dalam muqaddimah buku Fiqh Ikhtilaf ini, Beliau tidak
bimbang Sunnah at-tadaafu' (pertembungan), tetapi amat meresahkan
beliau bila golongan yang sama-sama dalam kumpulan pejuang islam berlaku
pertembungan. Mereka dakwa mereka para duat dan islamiyyun, tapi
bertembung. Yang dibimbang perbezaan yang saling menghentam satu sama
lain.
3. Antara dibangkitkan: bagaimaman nak selesaikan ikhtilaaf
dalam Negara kita. Qardhawi sebut sebab2 ikhtilaf tapi lebih tekankan
kerangka bagaimana menguruskan khilaf. Tak tumpu banyak sebab khilaf.
Sebab boleh jadi terlalu banyak. Unik. Beza satu tempat ke tempat lain.
4. Sebab ikhtilaf terbahagi kepada dua (a) Sebab Akhlak - Moral
termasuk masalah peribadi. "Apa yang kau bawak aku tak kira sbb aku
benci kau" (2) Sebab Ilmu dan Cara Berfikir - Aliran befikir, manhaj,
sudut pandang, cara berfikir berbeza.
5. Landasan/Kaedah ilmi
dalam meluruskan perbezaan. Ibn Taymiyyah sebut: "Ijma' Sohabah hujjatun
Qaatiah. Ikhtilaafuhum Rahmatun Wasiah" - Ijma Para Sahabah adalah
Hujah yang putus. Perbezaan pandangan mereka adalah rahmat yang luas.
6. Khalifah Umar Abdul Aziz sebut "Aku tak gembira para sahabat sepakat
dalam semua perkara kerana kalau spakat, maka apabila kita salahi
perkara2 sepakat itu maka kita akan kufur dan sesat".
7. Qardhawi
sebut kisah: Sultan Abu Jaafar Al-Mansur suruh Imam Malik tulis kitab
Muwatta' Dia suruh kitab lain dibuang. Selaraskan. Imam Malik jawab
"Jangan buat begitu. Sesungguhnya sahabat2 nabi sendiri mereka berbeza
pandangan dalam masalah furu' (cabang) dan mereka bertebaran di negara
umat Islam. Tak boleh buat dan bukan benda yang baik".
8. Zaman keemasan umat Islam, perbezaan pandangan dalam diskusi ilmu sangat harmoni.
9. Qardhawi sebut jangan lihat orang lain dengan spek mata hitam sebab kamu akan Nampak semua sisi gelap berkenaan orang lain.
10. Kena tekankan kita bertasaamuh dalam perkara yang kita tak spakati.
Orang kata "Kalau bertasamuh, kita selalu kena berlunak dengan benda
salah". Qardhawi tolak pandangan itu dengan hujah:
(a) Kebenaran
tidak semesti tunggal, boleh wujud dalam pelbagai wajah. Cth Qiraat
Al-Quran pun ada macam2. Kaedah Fiqh: 'Ijtihad tidak membatalkan ijtihad
yang seblum darinya'. Bukan samada black atau White. Sebab itu perlu
tasaamuh. Mungkin dua2 berada pihak benar.
(b) Hormati orang yang
berbeza pandangan dengan kita. Imam Syafie "Aku rasa pandangan aku
betul tapi barangkali silap, pandangan orang lain aku rasa silap tapi
barangkali betul".
(c) Perbezaan dlm mengaplikasikan sebab hukum (tahqiq al manat).
11. Bertasamuh bukan bermaksud kita berlapang dada dengan kemungkaran
khasnya dalam perkara yang jelas dan putus. Dalam benda yang
ijtihadiyyah, zonni dan tidak thabit mesti berlapang dada.
12.
Kena ikhlas dan kawal diri kita dari ikut hawa nafsu. Kalau nak lihat
perbezaan dikalangan kita dapat dimurnikan, semua kena ikhlas untuk
lihat perbezaan disantuni dengan baik. Pertembungan kadang2 bukan sebab
asas2 fiqh, tp sebab hawa nafsu.
13. Membebaskan diri drpd
taassub. Samada taassub dgn pandangan sendiri (i'jab binnafs), taassub
dgn mazhab, taassub menentang mazhab dan taassub terhadap kumpulan atau
parti. Semasa Tatar menyerang Baghdad, semasa itu sedang krisis kafir
mengkafir antara mazhab, berlaku perpecahan dan kelemahan dikalangan
umat Islam.
14. Tidak benar taassub dengan kumpulan kita sehingga nafikan kebaikkan kumpulan lain. Perlu Tazkiyatunnafs.
15. Macamana nak selesaikan masalah hati: Hati kedudukan sangat
istimewa. "Iza Soluha, soluha jasadu kulluh" - Kalau hati baik, maka
baik seluruhnya, kalau rosak, rosak seluruhya.
16. Tarbiyyah
mesti main peranan dalam membudayakan Adab Ikhtilaf. Tarbiyyah bukan
segala-galanya, tapi segala2nya perlukan tarbiyyah.
17. Kadang2
dalam tarbiyyah, Pembinaan fikrah berjalan baik tapi tidak ditekankan
pembinaan dalam aspek tazkiyattunnafs. Ini bahaya.
18. Hiwar
dengan cara baik. Kena patuh dua disiplin. (a) Mesti ikhlas utk cari
kebenaran dan bukan utk berperang atau menikam sahabat (b) Jangan cela
orang dengan Bahasa yang busuk dan keji.
19. Manusia tidak
terluka disebabkan berbeza pandangan, tetapi terluka bila dikeji dan
dihina. Khasnya di Label dengan nama binatang. Itu akhlak yang keji.
Lafaz Alquran "Yaa ayuhannas" Al-Quran tak nak provoke dengan panggil
"ya ayuhal Musyrikun".
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment