Home » » Dakwaan Haram Menubuhkan Parti Islam Selain PAS Adalah Palsu

Dakwaan Haram Menubuhkan Parti Islam Selain PAS Adalah Palsu

Dr Yusof Al-Qadhawi dalam bukunya yang bertajuk "Min Fiqh Ad-Daulah Fil Islam", Terbitan Dar As-Syuruq, Cetakan Tahun 1997, muka surat 151-154 menjelaskan seperti berikut:

1. Adalah harus menubuhkan pelbagai parti Islam dalam sesebuah negara islam, yang setiap satunya memiliki ciri-ciri pemikiran, metodologi dan pendekatan politik yang berbeza-beza. Setiap parti islam mestilah disokong dengan hujjah-hujjah dan riwayat-riwayat yang sahih dalam tindakan mereka. Oleh itu sesiapa sahaja boleh menyokong mana-mana parti islam yang telah ditubuhkan mengikut keyakinan mereka masing-masing. Sesiapa pun boleh menolak jika didapati ada parti lain yang lebih baik.

2. Pelbagai parti dalam bidang politik adalah sama seperti pelbagainya mazhab dalam bidang fekah. Perbezaan pelbagai mazhab tidak boleh dielak disebabkan setiap madrasah pemikirannya memiliki dasar-dasarnya yang khusus di dalam memahami syariat dan mempunyai perbezaan cara mengeluarkan hukum daripada dalil-dalilnya yang komprehensif. Oleh kerana parti politik islam juga mengambil hukum dan nas daripada pelbagai mazhab yang berbeza aliran pemikirannya ini, maka cara, pendekatan dan metodologi politiknya juga tidak sama. Maka wajar berlakunya kepelbagian parti politik.

3. Terdapatnya parti politik yang berpendapat bahawa Syura itu bersifat mulzimah (wajib dipatuhi keputusannya) dan terdapat juga yang berpendapat Syura itu hanya sekadar Mu'limah(hanya sekadar memaklumkan pendapat masing-masing dan ketua tidak wajib mengikut) . Sudah pasti pertembungan ini memberikan keputusan yang berbeza dalam mengambil tindakan politik.

RUMUSAN

1. PAS dan GHB memiliki perbezaan itu. Antara yang terbesar ialah PAS mahu mendahulukan perlaksanaan hukum syariah terutamnya hudud dalam negara sebagai indikator penting menepati ciri-ciri parti islam mengikut keyakinan dan kefahamannya. Mereka ada hujjah dan riwayat-riwayat yang jelas mengenai pendirian tersebut. Manakala GHB pula juga mahu melaksanakan syariat dalam konteks yg lebih luas iaitu mahu mendahulukan isu-isu kebajikan, memberikan kehidupan selesa kpd rakyat, membentuk kerajaan yg amanah dgn membenteras rasuah, penyelewengan dana negara serta yang berkaitan isu rakyat dan orang awam, barulah melaksanakan hukum Qanun Jenayah tersebut setelah mengambil kira pelbagai aspek. Sementelah ayat yg berkaitan perlaksanaan jenayah syariah adalah merupakan ayat terakhir yg diturunkan kepada baginda S.A.W. GHB berpendapat, bahawa isu kebajikan dan menentang penyelewengan (amar makruf nahi mungkar) itu merupakan asas penting bagi menjadikan sebuah jemaah yg terbaik yg menjadi model kepada umat yg lain. Mereka juga memiliki hujjah yang konkrit dan bukannya sebarangan meskipun hujjah itu tidak popular di kalangan PAS.

2. PAS lebih mesra dakwahnya kepada orang melayu dan non-muslim (masyarakat india) yang dimainkan peranannya oleh Dewan Himpunan Penyokong Pas. GHB pula mesra kepada orang melayu dan orang cina, berusaha merapatkan jurang di kalangan pelbagai bangsa dan warna kulit dan sedia bekerjasama dengan sesiapa yang berlainan ideologi dalam penolakan terhadap kezaliman. Oleh itu PAS dan GHB boleh fokus dalam bidang masing-masing disebabkan setiap mereka mahu melaksanakan islam. PAS fokus kepada negeri-negeri Pantai Timur manakala GHB di negeri-negeri pantai barat. Dakwah non-muslim PAS kepada bangsa India manakala GHB kepada bangsa cina dan suku kaum lain Sabah Dan Sarawak.

3. Perbezaan yang ada akan menjadi pelengkap satu sama lain. Apa yang tiada pada GHB ditampung oleh PAS dan apa yang tiada pada PAS ditampung oleh GHB. Hentikan kutukan-kutukan dan hentakan-hentakan yg sering ganggu emosi dan kerja di kalangan kita sesama umat islam.

Ustaz Zul Hilmei Mohamad Rohani,
Naib Ketua Pemuda Pas Johor
Ketua Urusan Ulamak
Pas Kaw. Batu Pahat.
www.zulhilmei.com
www.facebook.com/ustzul

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.