Home » » Peluang terbuka luas untuk wadah Harapan Baru

Peluang terbuka luas untuk wadah Harapan Baru

Oleh Ahmad Dhuha Sobri

Wadah baru untuk gerakerja Islam merupakan satu keperluan bagi menangani cabaran dan potensi
dakwah semasa. PAS kini mengambil pendekatan 'Islam Melayu' dan melawan arus ijtihad politik 'Islam untuk semua' oleh Al Marhum Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru NikAbdul Aziz. Hala tuju ini perlu dipertahankan utk masa depan Islam di Malaysia.

1. Dakwah adalah amanah Allah, Sunnah Rasul SAW dan sunnah gerakan Islam. Gerakerja dakwah parti perlu melibatkan aktivis dan tidak dimonopoli oleh mereka yang ada title ustaz saja. Blueprint dakwah untuk meningkatkan kesedaran, keseluruh pelusuk negara dan merentasi kaum bagi menangani cabaran Islam for All.

2. Munazamah/gerakerja tersusun. Pengurusan berstrategik. Gerakerja berstrategik disemua peringkat supaya ada wahdatul pemikiran dan wahdatul amal. PAS tidak ada satu pun perancangan strategik di bawah kepimpinan sediada.!

3. Kepimpinan yang demokratik melalui kaedah Syura.

4. Budaya inklusif melibat semua parti politik, NGO dan masyarakat yang perjuangkan kesejahteraan (seperti AK Parti)

5. Sistem pentarbiahan berperingkat yang membina ahli, aktivis dan masyarakat.

Peluang wadah 'Harapan Baru' terbentang luas utk memimpin masyarakat kepada Islam yang sejahtera seperti mana yang Allah amanahkan. Aktiviti asas (bread & butter) adalah untuk mendidik masyarakat supaya menghayati Islam. Akan ada waktu wadah ini berkerjasama dengan gerakan Islam lain atau bertahalluf dalam gerakerja politik. Bermula dengan ahli yang mantap dan komited, program interaksi dan dakwah, InsyaAllah akan menghasilkan sokongan dan kejayaan kepada wadah / parti baru.

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.