Home » » PAS perlu hapuskan semua tanggapan /persepsi .....

PAS perlu hapuskan semua tanggapan /persepsi .....

Oleh Hj Ahmad Amzad Hashim

Saya secara peribadi tidak melihat Pakatan Rakyat akan mati selepas muktamar PAS 4-6 Jun 2015 ini
seperti ancaman yg dibuat oleh Pengerusi DAP, Lim Kit Siang.

Yang akan mati adalah penguasaan tidak langsung DAP dan PKR di dalam PAS yg selama ini telah menyebabkan saf kepimpinan PAS tidak boleh berfungsi sebagai satu jentera yg bersatu, cekap dan berkesan. Apa strategi yg dirangka Presiden bukan sama sama dijayakan, tapi digagalkan oleh yg diamanahkan membantu Presiden.

Keadaan inilah yg melemahkan PAS. Merencat banyak agenda. Membingungkan ahli.

Menghilangkan fokus. Merugikan PAS dlm byk perundingan melibatkan isu2 penting seperti pembahagian kerusi untuk ditandingi, manifesto bersama, pembentukan kerajaan PR.

Hal persepsi yg cuba dibentuk oleh DAP dan PKR bahawa seolah2 merekalah de facto leader yg boleh berkonsensus sesama sendiri dengan seolah olah PAS sekadar 'filler' atau sbg rakan sekadar mencukupkan korum mungkin menjayakan agenda DAP dan PKR untuk meraih sokongan di kawasan kawasan yg mereka tandingi yg rata rata mempunyai kelompok pengundi bukan melayu yg ramai.

Akan tetapi ini melemahkan usaha PAS yg perlu berdepan dgn UMNO di kawasan kerusi majoriti melayu/Islam.

Bilangan kawasan majoriti melayu adalah yg paling besar. UMNO dalam PRU13 yg lalu menang sehingga 87 kerusi dengan pendekatan menimbulkan keraguan tentang masa depan Agama Islam dan orang orang melayu jika PR berkuasa.

Apa yg berlaku selepas PRU13, layanan DAP dan PKR terhadap PAS, dengan sentiasa membuat keputusan bersama terlebih dahulu sebelum melibatkan PAS, persepsi pengaruh dan penguasaan mereka terhadap beberapa pemimpin kanan PAS yg sangat menjolok mata sehingga sanggup bercanggah dan 'bergasak' dengan Presiden PAS dan Majlis Syura Ulama yg merupakan institusi institusi yg tertinggi yg ditentukan dalam perlembagaan PAS dan kesanggupan menggunakan media untuk mempertikai perjuangan teras yg menjadi matlamat perjuangan PAS seolah olah mengiyakan tuduhan tuduhan yg dibuat terhadap PAS sebelum ini.

PAS perlu hapuskan semua tanggapan /persepsi ini sebelum melangkah ke PRU14
Pakatan Rakyat perlu betulkan keadaan ini jika mahu ke Putrajaya.

Tanpa penguasaan di kawasan kawasan majoriti Islam/Melayu yg bilangannya adalah paling besar, PR tetap hanya mungkin boleh kekal di Pulau Pinang sahaja dan negeri negeri tradisi PAS.
Tugas ini tanggung jawab PAS.

PAS kena patahkan dakyah ancaman terhadap Melayu dan Islam ini.

Tindakan mengancam, menunjuk lagak sbg parti yg dominan dlm PR, menerbitkan senarai 'Kabinet Bayangan' menggambarkan penguasaan bukan melayu dan Islam, adalah kebebalan melampau yg gagal memahami sentimen lebih 60% pengundi melayu/Islam.

Walau dinafikan dgn alasan itu hanyalah 'pemimpin2 DAP yg bertanggung jwb dalam parti bagi portfolio berkenaan', bagaimana pula dgn sebaran senarai penuh yg juga terkandung pemimpin2 dari PKR dan juga PAS?

Saya insyaAllah akan hadir juga selaku perwakilan di Muktamar PAS Pusat nanti. Saya akan mengundi dalam pemilihan saf kepimpinan PAS.

Saya masih memberi harapan kepada Pakatan Rakyat.

Dalam pandangan saya, Pakatan Rakyat akan menjadi kuat jika struktur kuasa yg terbentuk adalah reflektif dan representatif kepada realiti susunan populasi rakyat Malaysia.

PAS yg dilihat mewakili kepentingan orang orang Islam dan melayu perlu dilihat memainkan peranan memimpin, bukannya sebagai follower yg ditentukan sikapnya oleh orang lain.

Bagi tujuan itu PAS perlu diperkuat. Persepsi kuat pada PAS akan timbul jika PAS memenangi paling banyak kerusi.

Untuk itu semua jentera parti tidak ada masa lagi melayan karenah caca marba dalam saf kepimpinan.
Perwakilan perlu buat pilihan saf kepimpinan yg boleh bekerja sepasukan, saling percaya mempercayai.

Perwakilan perlu seimbangkan dan utamakan kepelbagaian dalam disiplin ilmu agar saf kepimpinan terdiri dari pelbagai kalangan agamawan, profesional, aktivis rakyat dan sebagainya.

Pastikan cuma yg 'sekepala'.

Jangan kita letakkan beban yg berat bagai biawak hidup dibelakang Presiden yg dipilih. Sudahlah berat, mencakar pula hingga cedera.

Dan sampai hati Murobbi yg sepatutnya diberi semua alatan dan kemudahan untuk melancarkan 'larian', kita pula pikulkan beban dan kemudian pakat pakat bersorak " Hey, apa laaa...slow!"
PAS kuat insyaAllah PR akan juga kuat.

Yang akan lemah adalah pemimpin seperti Lim Kit Siang.

Hj Ahmad Amzad Hashim
Ketua Penerangan PAS Kuala Terengganu

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.