Home » » Parti baru tidak semudah atur demonstrasi

Parti baru tidak semudah atur demonstrasi

Awalnya tulisan ini hanya untuk beberapa rakan saya yang pernah berkongsi meja mesyuarat Tingkat 5 Pejabat Agung. Namun, saya kira perlu dikongsi dalam ruang maya yang ada. (saya hanya ada empat grup whatsapp politik)

Soal untuk menubuhkan parti baru tentu ada baik buruknya. Menubuhkan parti bukanlah kerja mudah. Saya tidak nampak keperluan untuk dihebohkan pada masa sekarang. Tanah kubur masih merah lagi. Ia mungkin perlu tapi perancangan hendaklah jauh teratur dari seperti kaedah untuk menganjurkan demonstrasi.

Terma 'wadah baru' mungkin lebih realistik dan wibawa. Maaf, penubuhan parti baru hanya sekadar bersifat reactionary dari post muktamar.

Adalah satu keperluan untuk memastikan team yang dianggotai AJK Pas yang tersingkir sebagai peneraju berada dalam satu persefahaman. Jika tidak, 'yang kalah' ini pasti berbalah dengan 'yang kalah'. Jauh untuk menongkah kezaliman pemerintah.

Kedua, selalu kita menyebut bahawa orang yang berada dikeliling pemimpinlah yang banyak merosak pemimpin itu sendiri. Hal ini, harus kita amati dalam lingkaran diri kita. Jangan menang sorak, kampung tergadai. Saya bersimpati pada sahabat sahabat kita yang masih diberi kepercayaan oleh parti di peringkat Pusat dan Negeri. Biarlah mereka memutuskan yang terbaik. Apakah  9 dari 10 butir peluru harus kita lepaskan pada mereka juga?

Saya menyedari hal asas ini agak diabaikan. Jika tidak, biarlah saya menjadi penyair. Dan tatkala itu, tiada siapapun mengisahkan kita semua.

Sekian.

Wasalam

Muhaimin Sulam😏

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.