Home » » Mengapa orang benci "geng Hadi"?

Mengapa orang benci "geng Hadi"?

Oleh Lim Hong Siang

Kita bukan benci geng ulamak dalam PAS. Selama ini kita okay aje, walaupun memahami ada perbezaan pandangan yang agak ketara, dalam isu-isu tertentu.

Malah dalam PRU13, saya masih menyatakan sokongan kepada Nasurudin Tantawi di akhirnya, yang ketika itu menyembunyikan siku dan lutut dalam jubah - di Temerloh, berdepan dengan Saifuddin Abdullah, yang mana imejnya lebih disenangi masyarakat Tionghua.

Perasaan berbaur apabila sekumpulan anak muda tampil menyeru penubuhan gabungan politik baru semalam. Gembira kerana akhirnya kumpulan dari masyarakat NGO - bukan parti politik - bersuara. 

Sedih kerana padahal kita kini berada di kedudukan terbaik untuk menyerang UMNO-BN. Rakyat merana kerana kenaikan harga minyak dan GST. Wang berbilion ringgit pula hilang, terang-terang disapu begitu sahaja. Namun sekarang kita perlu bermula dari titik permulaan - sekali lagi, 
sungguhpun kita sudah ada pasukan yang mantap - dibina sejak tujuh tahun yang lalu.

Andaikan muktamar PAS tidak berakhir dengan sedemikian - di mana golongan pemimpin seperti Husam Musa, Mohamad Sabu, Dzulkefly Ahmad dll tidak dicantas, sudah tentu situasi memihak kepada kita.

Tokoh-tokoh ini akan berada di pentas forum, sementara ada yang menyusun gerak kerja di akar umbi - mengerah untuk demonstrasi besar-besaran - dengan mekanisme PAS.

Tetapi apa jadi sekarang? Apakah PAS dengan barisan pimpinan sekarang mampu memanfaatkan mekanismenya semaksima mungkin, untuk menyerang kerajaan BN, membela hak rakyat dan menuntut perubahan? Semestinya tidak. Kerana perangai siku lutut inilah, jentera PAS disia-siakan.

 Mereka sibuk mematahkan usaha penubuhan parti baru. Golongan yang tewas pula terpaksa berhempas-pulas untuk mencari wadah baru.

DAP dan Keadilan sibuk mempertimbangkan kemungkinan gabungan baru pada masa depan.

Anak muda pula perlu buat sidang akhbar untuk menyeru parti pembangkang bergabung! Kalau bukan kerana geng Hadi ini, sudah tentu rakyat telah berada di jalan raya sekarang- sama ada membantah kenaikan harga minyak mahupun menuntut Najib letak jawatan.

So, dah faham mengapa orang benci geng Hadi sekarang?

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.