Seperti yang dijanjikan malam tadi, pagi ini saya cuba memberi ulasan kepada keputusan pemilihan
dalam muktamar Pas ke-61. Dengan diketahuinya keputusan pemilihan sekitar jam 10:00 malam tadi, ertinya muktamar Pas ke-61 sudah pun berakhir? Walaupun tirai penutupnya akan tamat esok, tetapi keputusan semalam sudah menyelesaikan muktamar berkenaan.
Saya yakin dan percaya suasana dan aura muktamar tahun ini tidak begitu
"jelingah" lagi, walaupun ia dimeriahkan dengan pemilihan. Mungkin sudah
ada peserta yang kecewa sedih dan tidak dapat mengawalkan perasaan
dukalara dengan apa yang berlaku, sudah angkat punggung pulang. Mungkin
yang terlebih emosi sedang membuat congakan terhadap masa depan mereka
dengan Pas sambil mata berlinangan dengan air jernih.
Demikian juga dengan para pemerhati yang datang dari jauh dan dekat.
Muktamar Pas yang selalunya meriah, menjadi medan bertemu mata, berjabat
salam dan memeluk mesra, menjadi event yang didatangi ramai dan
menggembira para peniaga, kerana dapat mencari rezeki, tetapi berubah
rasa dan keadaan kali ini. Semuanya lantaran berlaku apa yang sudah
berlaku. Saya percaya kehebatan suasana muktamar sudah rosak dengan
keputusan yang dicapai itu.
Keputusan semalam, seperti dijangkakan ia dimonopoli oleh satu kumpulan
sahaja, kumpulan agamawan (al Din). Keputusan semalam sah, tetapi ia
mengecewakan. Usaha bersungguh-sungguh golongan itu untuk menguasai Pas
sepenuhnya berjaya. Benarlah kata orang kalau gigih berusaha dalam apa
juga bidang, ia akan berjaya. Kerana usaha juga Tuhan akan memberi
hasilnya sama ada yang baik atau sebaliknya.
Tetapi kejayaan dicapai golongan al Din itu masih subjetif dari segi
politiknya. Kejayaan sepuak itu apakah memberi natijah dan kesan positif
kepada Pas itu sendiri. Sebab apa yang penting ialah kemenangan Pas,
bukan kemenangan puak atau pasukan. Yang berada di hapan kini ialah
kemenangan puak, manakala kemenangan untuk Pas masih menjadi tanda
tanya.
Dengan latar belakang, aliran pemikiran dan iltizam sedemikian, apakah
mereka berjaya membawa Pas seterusnya menjanakan Pas sebagai sebuah
parti politik setanding dengan usianya. Pas adalan badan siasah, sebuah
gerakan massa yang kemuncak destinasinya ialah kemenangan dalam pilihan
raya. Munafiklah Pas kalau ia menyertai pilihan raya demokrasi, tetapi
ia tidak mengangan-angankan kemenangan. Pas bukan seekor musang yang
tidak dapat mendapatkan anggur lalu mengatakan anggur itu masam.
Kenapa timbul kemusykilan dan ketidakyakinan ataupun pertanyaan demikian
terhadap Pas? Kemusykilan ini terbit memandangkan sesebuah gerakan
politik itu, demi mencapai kesuksesannya ia memerlu kombinasi pelbagai
ilmu dan berkehendakkan kepada pelbagai kepakaran di dalamnya.
Apa lagi dalam politik rencam ala Malaysia ini, yang menjulang politik
sekular dari Barat, yang mempunyai elemen 4C, maka pakar-pakar daripada
pelbagai ilmu profesional dibutuhkan untuk berhadapan dengan musuh atau
pun berfikir mencari helah (tektik) untuk menarik sokongan rakyat.
Laksana pasukan bola sepak yang hebat itu ialah apabila kesemua
kesebelasan pemainnya mewakili setiap kepakaran dan kehebatan
tersendiri. Masing-masing ada kebolehan peribadi, individu skil dan
melalui latih spiritual dan fizial yang secukupnya. Punyai persefahaman
dan semangat berpasukan yang tinggi.
Ia memiliki penjaga gol, pertahanan, pengatur strategi kemudian
penyerang. Kalau dalam pasukan bola itu hanya ada penjaga gol atau
pertahanan sahaja, tetapi tidak ada penghantar bola dan penyerang,
tentulah pasukan itu tidak akan menang, kerana kemenangan dalam bola
sepak ialah menjaringkan gol, bukan memastikan gol tidak dibolosi.
Perkiraan mutlak menang kalah dalam permainan bola ialah jaringan gol.
Kejayaan mempertahankan gol dan tidak mampu menyerang, pasukan itu hanya
mendapat keputusan seri sahaja. Walhasilnya pasukan itu akan menang
sorakan daripada penyokong sahaja, tetapi dari segi kepuasan (satisfied)
tidak akan ada. Apakah pasukan seperti itu bererti? Manakala
kemenangan dan keredhaan sesuatu perjuangan itu apabila ia memperolehi
kuasa untuk mendaulatkan apa yang disuruh Tuhannya, itulah baru
keredhaan tulen.
Apakah dengan barisan kepimpinan yang dibuat dalam pemilihan Pas itu
menempati ciri-ciri ataupun aspek sebagai pasukan bola itu?
Keputusan pemilihan semalam jelas memberi gambaran, berbeza dengan
suasana dalam pasukan bola yang hebat itu. Seratus peratus orang yang
dipilih untuk menguruskan Pas terdiri daripada mereka sejenis. Mempunyai
latar belakang pendidikan, aliran pemikiran dan corak pemikiran yang
sama. Dari segi pemikiran dan pegangannya mereka konsevertif fanatik.
Jika mereka diibratkan kepada pasukan bola semua mereka merupakan
pertahanan dan penjaga gol.
Mereka (gologan al Din) yang beranggapan merekalah pejuang agama dan
mempunyai kemiripan sebagai ahli syurga. Mereka menjaja slogan dan tagline
itu, disamping memasukkan diri ke dalam lif tekan sendiri ke syurga,
manakala dalam konotasi yang sombong dan agah mereka menidakkan pihak
lain. Menuduh puak satu lagi sebagai tidak Islamik, dengan menggunakan
berbagai istilah dan melakukan aksi provokasi yang jelek, belum pernah
berlaku dalam parti agama itu sepanjang pemerhatian saya.
Manakala kempen untuk mendapat jawatan dalam Pas pada pemilihan kali ini
adalah paling huduh dan tidak bermoral. Unsur-unsur mungkar
bergeliwatan di mana-mana sahaja, sehinggakan kertas-kertas fitnah
sampai melimpah ke dalam jubah orang-orang bernama ustaz dan ulama
sendiri. Biarpun jelas kemungkaran itu tetapi ia diterus atau dihalalkan
tanpa ditegur oleh penguasa Pas yang berkepentingan. Ini yang berlaku.
Apakahkan ini kebenaran dan keadilan?
Begitu juga kejadian ataupun perbuatan memisahkan antara sesama sendiri
nampak sangat jelas. Semangat ukhwah Islamiyah yang dilaung-laungkan
musnah ranah sama sekali ia ditelan dan dimamoh oleh gelora ghairah
kerana sangat percaya kepada ilusi diri.
Sikap dan perbuatan inilah mendatangkan fitnah kepada Islam, bila mana
orang mengecopkan diri mereka Islam, tetapi bertindak jauh daripada
prinsip dan nilai-nilai Islam. Tidak salah kalau dikatakan apa yang
berlaku dan dilakukan oleh sesetengah orang parti Islam ini mengulang
perbuatan munafikun yang menghalalkan kejahatan atas nama agama.
Melihat saking azab dan hebatnya, perebutan jawatan dalam Pas kali ini
bolehlah disifatkan sebagai sebuah peperangan saudara. Pemilihan bukan
untuk mencari yang terbaik daripada yang baik dalam kalangan mereka,
tetapi menyusun puak dan mereka yang sefahaman tanpa mengira mereka
cerdik atau pun bertaraf anak-anak Taski. Mana-mana yang tidak sealiran,
tidak semazhab dibunuh.
Justeru pemilihan ini tepat sekali kalau dikatakan sebagai peperangan membersihkan puak, (ethnic cleansing) bukan perlawanan mencari pemimpin untuk sebuah organisasi politik. Pemilihan kali ini adalah "pencincangan" sesama sendiri.
Selain itu pemilihan kali ini juga tidak profesional, jauh sekali dengan
telus dan adil berdasarkan prinsip dan konsep Islam. Bukan bermakna
tidak telus dan adil dari segi peraturan dan melanggar mana-mana
undang-undang ditetapkan, tidak. Setiausaha Agung, Mustafa Ali sewaktu
menyampai kata alu-aluan menjelaskan, sepanjang kempen tidak ada apa-apa
laporan salah laku dibuat. Bermakna proses pemilihan berjalan dengan
mengikut peraturan dan lunas-lunas sewajarnya.
Apakah penjelasan itu muktamad? Tidak. Bagi saya penjelasan itu bukan
bermakna perjalanan permilihan kali ini tertib dan sopan serta mengikut
lunas-lunas dan semangat demokrasi yang sihat, penjelasan itu hanya satu
kosmetik untuk mempamerkan kepada dunia yang Pas adalah indah dan
cantik sepadan dengan namanya Parti Islam se Malaysia (PAS).
Tetapi tidak telus dan tidak adil yang dimaksudkan berlaku dalam
pemilihan kali ini, apabila ia dibuat dengan tidak waras dan bebas.
Apabila para perwakilan disogok dengan kertas "chai", ataupun dihantar
senarai nama orang-orang yang patut dipilih, maka ia tidak bebas dan
tidak terbuka lagi. Apa lagi nama-nama orang itu dibuat dalam gugusan
tertentu. Kepala perwakilan sudah dituba dan ditindas demikian rupa.
Perwakilan sudah tidak ada fikiran sendiri dan membuat penilaian dari
kaca matanya sendiri. Maka terhasilkan keputusan secara "kilang" dimana
keluarlah hasil yang seacuan berbondong-bondong.
Pemilihan sedemikian juga satu paksaan dan zalim. Apabila perwakilan
dihantar atau diberi chai, maka mereka terikat dengan chai berkenaan.
Mereka akan jadi cemas dan bimbang kalau mereka tidak mengikut kehendak
chai itu nanti dianggap sebagai tidak walak. Apa lagi chai itu pula
mengkategorikan satu terdiri daripada ahli syurga, dan satu lagi ahli
neraka yang telah disumpah dan dihembur demikian rupa. Perwakilan yang
kepalanya ditepukan tentu tidak mahu terheret ke dalam neraka walaupun
neraka itu sendiri mereka tidak mengerti apa hakikatnya, lantas jadi
selamat memilih chai ahli syurga?
Jadi apabila orang-orang yang membuat pemilihan yang tidak dapat memilih
dengan betul, menurut kehendak hati dan penilaian otaknya sendiri,
bermakna pemilihan itu dibuat secara paksa atau terpaksa atau malu alah.
Bentuk paksaan pula secara psikologis dimana jika senarai atau orang
agama tidak dipilih bermakna kamu mengkhianati agama, mengkhianati
perjuangan Pas. Perwakilan yang lemah, tohor ilmu dan jahil agama akan
mudah terpesona dan bergerunyut hati apabila dikaitkan dengan syurga dan
neraka.
Paling dahsyat dalam pemilihan kali ini apabila Dewan Ulama sendiri
membuat senarai nama, ini menjelaskan orang yang berada dalam dewan yang
dikira suci lagi maksum itu juga turut campur tangan. Apa lagi
perwakilan yang dihantar itu sudah dipilih dan disaring, di peringkat
kawasan lagi untuk datang bermuktamr. Mereka "dipunggah" sambil makan
angin dan menjadi penepuk dan penyorak kepada apa yang berlaku.
Peraturan menyerahkan perwakilan kepada penentuan jawatankuasa yang
diautokrasi oleh YDP mungkin sudah tidak relevan lagi dan akan terus
meletakkan Pas dalam telaga buta.
Saya sering bermadah sesuatu yang lahir dari sistem yang tidak baik itu
ia tidak akan menghasilkan natijah yang baik dan berkualiti.
0 comments:
Post a Comment