Oleh Wong Chin Huat
Golongan
progresif Islam akan gagal teruk dalam pemilihan parti PAS jika mereka
tidak berani
menegakkan alternatif kepada ideologi nasionalisme
“Pan-Muslim Hadi Awang”.
Ramai pengkritik Datuk Seri Abdul Hadi Awang terutamanya mereka di luar
parti dan golongan bukan Muslim melihat presiden PAS itu sebagai
seorang pemimpin yang tidak matang, angkuh, destruktif, gilakan kuasa
dan sebagainya, kerana PAS akan dibawa ke jalan buntu dengan gagasan
“unity government” yang semakin nyata.
Saya tidak menolak analisa tentang bencana yang kemungkinan besar akan
terjadi kepada PAS selepas Jun tetapi saya menolak penilaian kepimpinan
Hadi semata-mata daripada strategi.
Selagi pengkritik dan pencabar Hadi tidak menyedari atau tidak bersedia
untuk menghadapi hakikat ini, maka tipisnya peluang Hadi akan kalah
atau berundur.
Strategi vs ideologi
Sememangnya Hadi bukan pengatur strategi agung. Tetapi, itu memangpun
bukan peranan dan fungsi Hadi kepada PAS. Peranan atau fungsi Hadi dalam
PAS ialah sebagai seorang pengatur ideologi atau ideolog (ideologue).
Strategi mementingkan perihal “bagaimana” manakala ideologi menjawab
soalan “mengapa”. Ahli strategi merancang untuk kejayaan atau survival
dalam kerangka pragmatisme manakala ideolog berfikir tentang makna
kejayaan atau survival dalam kerangka purisme atau ketulenan.
Sebuah parti atau gerakan politik perlukan kedua-dua ahli strategi dan
ideolog tetapi kepentingan ahli strategi dan ideolog berubah mengikut
konteks.
Apabila sesebuah parti sedang mengembang, penuh keyakinan dan sedang
membuka sempadan baru (new frontier) seperti ditugaskan untuk
membangunkan ekonomi kerana sudah berkuasa atau beria-ia ingin berkuasa,
maka ia akan lebih mementingkan pragmatisme dan mengikut ahli strategi.
Sebaliknya, apabila sesebuah parti itu menjadi teragak-agak tentang
masa depannya (tidak pasti dengan kejayaan dan juga tidak pasti dengan
kegagalan), rasa jati dirinya menjadi persoalan atau rasa terkepung,
maka ia cenderung untuk lebih mementingkan purism dan mengikut ideolog.
Dalam pragmatisme, parti mencari jalan keluar. Dalam purisme (ketulenan), parti ingin kembali ke pangkal jalan.
Daripada apa yang saya perhatikan sebagai seorang luar yang sudah tentu
kekurangan pengetahuan mendalam dan dengan hati yang rendah sedia
diperbetulkan, lebih daripada pertembungan personaliti, pemilihan parti
PAS yang akan datang ini adalah pertembungan antara purisme dan
pragmatisme.
Pertembungan ini hampir pasti akan berakhir dengan kemenangan mutlak
kepada purisme kerana kepedulian akar-umbi PAS lebih kepada “makna”
perjuangan parti (soalan “mengapa”) daripada “prospek”nya (soalan
“bagaimana”).
Semakin kuat suara golongan progresif membincangkan bahayanya kalau PAS
keluar daripada Pakatan Rakyat (PR), maka semakin kuatlah sokongan
hujah golongan konservatif PAS tidak boleh menggadaikan perjuangannya
kerana semata-mata ingin kekal dalam PR.
Dalam kerangka purisme, tidak perlu fikir lagi kalau pilihan adalah di
antara “pilihan raya akan datang” dan “akhirat”. Dan segala bencana yang
menimpa kerana mementingkan akhirat menjadi dugaan dan ujian kepada
ketekadan dan ketakwaan.
“Dunia dikejar, akhirat akan lari. Akhirat dikejar, dunia akan mari.”
Golongan progresif tidak ada peluang untuk menang kecuali perjuangan
mereka untuk kekalkan kerjasama dalam PR itu boleh diungkapkan dalam
bukan saja bahasa pragmatisme (demi pilihan raya akan datang) tetapi
juga bahasa purisme (demi akhirat).
Islamisme sejagat v nasionalisme Pan-Muslim
Ini sebenarnya soalan besar tentang “asas kewujudan” (raison d’etre) PAS.
Pesaing agung PAS, Umno, memerintah atas nama kepentingan orang Melayu.
Mengikut logik ini, Umno mesti memonopoli sokongan orang Melayu kerana
kewujudan pelbagai parti bermaksud perpecahan politik orang Melayu yang
akan diambil kesempatan oleh orang bukan Melayu. (Ini adalah asas
ideologi untuk segala gagasan “unity government” yang menyatupadukan
orang Melayu.)
Dalam kata lain, kewujudan mana-mana parti pembangkang yang berasaskan undi Melayu itu adalah merugikan orang Melayu.
PAS mencabar politik monopoli Umno itu dengan ideologi yang lain dalam
era yang lain. Pada zaman Dr Burhanuddin Al-Helmy, PAS menolak Umno
kerana ia pro-kapitalis dan pro-imperialis.
Pada masa zaman Asri Muda (ketika tidak dalam Barisan Nasional), PAS
menolak Umno kerana ia tidak cukup etno-nasionalis dalam membantu orang
Melayu.
Kebangkitan kepimpinan ulama dalam PAS pada 1982 membawa asas ideologi baru untuk menolak politik monopoli Umno: Islamisme.
Umno ditolak kerana ia mengamalkan fikiran assabiyah (perkauman). Tetapi apa yang bermaksud dengan “tidak assabiyah”?
Satu tafsiran ialah Islam untuk semua termasuk yang golongan bukan Muslim.
Apabila Islam diangkat, maka segala penganiayaan dan ketidakadilan akan
dihapuskan. Dalam kata lain, dalam erti hak dan kebajikan, rakyat tidak
harus didiskriminasikan, bukan saja tidak harus mengikut kaum, juga
tidak harus mengikut agama.
Ini membawa kepada negara yang “tidak memihak” (impartial) dan
kewarganegaraan yang sama rata, seperti di negara-negara liberal
demokratik di Barat, Asia Timur dan Latin Amerika. Islam menyediakan
asas untuk kesejagatan.
Tafsiran kedua ialah orang Islam harus meninggalkan ketaksuban kepada
identiti etnis masing-masing dan angkat saja identiti Islam. Ini membawa
kesamarataan antara semua orang Islam tetapi tidak kesamarataan di
antara orang Islam dan orang bukan Islam.
Orang bukan Islam mungkin dilayan baik tetapi tidak boleh berdiri sama
tinggi dan duduk sama rendah dengan orang Islam. Kedudukan mereka
mungkin adalah seperti “golongan dhimmi” iaitu golongan bukan Muslim
yang bernaung di bawah atau menerima pemerintahan Islam selepas
ditakluki.
Negara bersifat “memihak” (partial) dan warganegara tidak sama rata mengikut status agama.
Dilihat secara kritis, tafsiran kedua ini sebenarnya tidak menghapuskan
fahaman “assabiyah” sepenuhnya tetapi cuma menggantikan asas
assabiyahnya daripada “Melayu” kepada “Muslim”.
Untuk memudahkan perbincangan kita, kedua-dua jenis tafsiran ini
mungkin boleh dilabelkan sebagai “Islamisme sejagat” dan “Nasionalisme
Pan-Muslim”.
Amanat Hadi dan konsistensi politik Hadi
“Nasionalisme Pan-Muslim” ini cukup kuat tarikannya kepada orang Islam
di Malaysia dalam dua konteks sejarah yang melihat Kuasa Islam
ditewaskan.
Di peringkat dunia, ramai orang Islam masih rasa “trauma” kejatuhan
Empayar Ottoman, kerajaan Khalifah terakhir dalam Perang Dunia Pertama
yang bakal digantikan dengan negara-negara bangsa (nation-states) di
bekas wilayahnya apabila penjajahan British, Perancis dan Itali
berakhir.
Turki baru di bawah Kemal Ataturk menghampakan ramai orang Islam kerana
ia bukan saja menghapuskan institusi Khalifah itu secara rasminya
dihapuskan pada 1924 dan menafikan umat Islam sedunia simbol perpaduan
politik mereka, tetapi juga mengamalkan sekularisme “keras” yang menekan
amalan beragama.
Apa yang lebih menghampakan umat Islam ialah negara-negara bangsa yang
menggantikan Empayar Ottoman dari Turki, Mesir, Jordan, Syria, Iraq
sampai ke Saudi Arabia, sama ada yang sekular atau Islamis, tiada yang
berjaya menandingi kekuatan empayar-empayar Islam pada zaman silam.
Penaklukan bumi Palestin oleh Israel adalah pengingatan yang pahit dan sentiasa membara api nasionalisme Pan-Muslim.
Dalam negara sendiri, ramai orang Melayu yang rasa hampa atau marah
dengan kemunduran kaum sendiri dalam kedudukan sosio-ekonomi sungguhpun
Dasar Ekonomi Baru bermula sejak 1971, menolak kewujudan masyarakat
majmuk dan melihatnya sebagai peninggalan penjajahan Barat yang bermula
pada 1511 dengan kejatuhan Kesultanan Melaka.
Daripada kaca nasionalisme ini, sekularisme seterusnya dilihat sebagai konsesi kepada golongan minoriti atau golongan ateis, dan bukan kepada perlindungan kebebasan agama yang akan memanfaatkan golongan majoriti.
Apabila pandangan dunia diwarnai oleh dua ketewasan kuasa Muslim ini,
maka pengangkatan Islam mudah dimaksudkan dengan pengembalian kepada
oder politik dan socio-ekonomi pra-penjajahan mengikut imaginasi
masing-masing.
Ini sebabnya saya kira Hadi sebagai seorang ideolog agung untuk PAS.
Lihatlah “Amanat Hadi” yang dilahirkan pada 1981, kurang dibincangkan sekarang tetapi berpengaruh sekali dulunya:
“Kita menentang Umno, bukan kerana nama dia Umno. Kita menentang BN
bukan kerana dia lama memerintah kerajaan.
Kita menentang dia ialah
kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang
kafir, mengekalkan peraturan jahiliah. Oleh kerana itulah kita menentang
mereka.
Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita
cuba berlawan dengan mereka.
Percayalah saudara-saudara sekalian,
Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita
adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi)
puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita
adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha,
Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita
menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.”
Amanat ini bukan saja membawa kepada pendalaman identifikasi parti
ahli-ahli PAS sehingga berlakunya amalan “kafir-mengkafir” antara orang
PAS dan orang Umno, tetapi lebih penting lagi, ia menggariskan arah
perjuangan untuk “politik pemulihan” (politics of restoration) untuk
PAS.
Perjuangan muktamad PAS digariskan sebagai menolak “perlembagaan
penjajah, undang-undang kafir, peraturan jahiliah” demi memulihkan oder
pra-penjajahan yang diertikan dengan keagungan kuasa Islam.
Ini membawa kepada penekanan kepada negara Islam sehingga ketewasan
teruknya PRU 2004 dan sekarang gelombang ketiga untuk melaksanakan hukum
jenayah Syariah di Kelantan.
Dari segi ini, politik Hadi sebenarnya agak konsisten. Kalau dulunya
PAS menolak Umno dan BN kerana mereka mengekalkan perlembagaan penjajah
dan undang-undang kafir, tidak patutkah PAS bekerjasama dengan Umno jika
Umno sekarang sudi menggantikan undang-undang kafir dengan
undang-undang syariah?
Di mana Rashid al-Ghannushi PAS?
Hadi tidak mungkin ditewaskan dengan pragmatise. Golongan progresif PAS
cuma ada peluang untuk menerajui parti itu jika mereka dapat
mengemukakan doktrin baru yang dapat “meluputkan” nasionalisme
Pan-Muslim yang diungkapkan dalam “Amanat Hadi” itu.
Daripada analisa pilihan raya berapa kerusi PAS akan kekal jika keluar
PR, golongan progresif PAS lebih memerlukan suatu wacana baru yang
benar-benar menyatukan Islamisme dengan demokrasi, yang secara jujur
menerima kewujudan negara bangsa yang majmuk dan memperjuangkan Islam
dalam kerangka ini, dan secara beraninya menolak politik pemulihan dan
ketaksuban imaginasi pra-penjajahan.
Dalam kata lain, PAS perlukan seorang atau sekumpulan pemikir yang
berupaya berdiri tegak seperti Rashid al-Ghannushi, perdana menteri
Islamis di Tunsia yang meluluskan perlembagaan sekular dan menjadikan
Tunisia satu-satunya negara yang menjadi lebih maju dan stabil selepas
Musim Bunga Arab.
Persoalannya, wujudkah tokoh seperti Rashid al-Ghannushi dalam PAS?
_________________________________________________________________________________
Wong Chin Huat earned his PhD from University of Essex with a thesis on electoral system and party system in the peninsula. A fellow at the Penang Institute, he and his colleagues try to answer "the 1946 question" of nation-building and multiculturalism: can we be different and equal? -
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment