Home » » Berpolitik lebih - lebih tak selesai masalah

Berpolitik lebih - lebih tak selesai masalah

Oleh Dinsman

Kita di Malaysia berpolitik berlebih-lebih, atau keterlaluan. Sudah lama saya menyatakan ini. Kita terlalu percaya pad apolitik, seolah-olah politik itulah penyelesai segala masalah. Padahal telah terbukti berkali-kali bahawa politik selalu menjadi punca masalah.

Lihatlah situasinya sekarang. Krisis demi krisis dlm parti- parti politik  hingga sampai ke tahap berpecah dan bermusuhan sesama sendiri. Apa puncanya kalau bukan kerana berpolitik berlebih-lebih?

Dan sekarang mereka yg terpinggir/kalah dlm muktamar Pas baru2 ini sedang sibuk nak cepat2 tubuh parti baru, takut ramai yg lari masuk DAP.

Mereka tanya saya, saya kata: relekslah. Kenapa nak terburu-buru?

 Kalau demi perjuangan utk ummah, tak perlu terburu-buru. Yg kalah teruk dlm muktamar baru2 ini bukannya geng progresif. Tapi yg kalah teruk sebenarnya ialah Islam.

Sekarang siapa yg nak angkat semula Islam yg telah jatuh itu?
Parti baru yg nak ditubuhkan itu nak angkat? Hah! Nak selesaikan masalah politik mereka pun tak tahu lagi macamana!

Jadi, relekslah dulu. Berapa ramai orang yg tak berjawatan dlm parti pun boleh berjuang dan berbakti kp masyarakat dan ummah. Janganlah bila kalah dlm parti dah tengok dunia semuanya gelap.

Cubalah tengok pada seni-budaya sekejap! Dunia dan hidup ini bukanlah semata2 berpolitik saja. Ada banyak lagi sisi-sisi lain yg tak kurang pentingnya. 'Kan?!...

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.