Home » » PAS Perak Pasti `tidak Lena Tidur'

PAS Perak Pasti `tidak Lena Tidur'

OLEH: JOHARI JAAFAR (Bekas Wartawan Harakah)

IPOH: Kemunculan parti baru yang dijangka selepas Aidil Fitri ini diramalkan akan menggegarkan politik di negeri Perak, sekaligus PAS di negeri ini dilihat akan terkesan dengan dengan kelahiran parti baru ini.

Gelombang gerakan harapan baru ini telah disambut oleh rakyat di negeri ini dengan menyokong Gerakan Harapan Baru apabila satu majlis perjumpaan diadakan di sini pada 1 Julai lalu yang dihadiri oleh wakil wakil dari seluruh kawasan di negeri ini.

Turut hadir dan memberikan ucapan Bekas Exco Kerajaan Pakatan Perak, yang juga Naib Pengerusi Gerakan Harapan Baru Negeri Perak ,Haji Mohd Zainududin Yusuf.

Hadir sama memberikan ucapan seorang lagi Naib Pengerusi GHB Negeri Perak, yang juga mantan Setiausaha Pakatan Rakyat Perak, Dr Khairudin Dato' Abdul Malik.

`Orang kuat' Dewan Himpunan Penyokong PAS Perak, Encik Nelli Raja turut juga berkonsi pandangan dan akan bersama dengan gerakan tersebut.

Bekas Pengerusi Lajnah Mobilisasi dan Demokrasi Negeri Perak, Abdul Rahim Mohd Noordin (Rahim Cheng).turut serta beberapa orang peguam yang sebelum ini aktif dalam PAS di negeri ini.

Perjumpaan pada 1 Julai lalu adalah pertemuan yang kedua kali bagi Geeakan Harapan Baru peringkat negeri ini.

Beberapa lagi pertemuan dan dialog dipercayai akan dilakukan sebelum kemunculan parti baru selepas Aidil Fitri ini.

Bekas ADUN Lubuk Merbau, Zainudin Yusuf berharap kewujudan wadah baru ini akan mendapat sokongan rakyat, kerana itu gerakan penerangan kepada masyarakat umum perlu bermula dari sekarang.

Ahli Jawatankuasa Gerakan Harapan Baru peringkat negeri ini telahpun diwujudkan dan disusun yang melibatkan wakil -wakil dari 24 kawasan di negeri ini.

Beberapa program telah pun disusun untuk menyemarakan lagi gelombang politik negeri ini.

Tokoh tokoh politik yang berpengaruh dijangka akan turut bersama wadah baru ini dan ini pastinya memberikan `pukulan hebat' kepada PAS Perak.

Antaranya ialah Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Sri Mohammad Nizar Jamaludin, Bekas Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Perak Asmuni Awi, Mantan Setiausaha Pakatan Rakyat yang juga bekas Yang Dipertua PAS kawasan Tambun, Dr Khairuddin Dato Malik, Haji Zainuddin Yusuf, bekas Exco Agama kerajaan Pakatan Rakyat.

Kehadiran Nelli Raja selaku Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS Negeri Perak dengan memberikan sokongan kepada parti baru yang akan muncul nanti sudah cukup memberikan tamparan kuat kepada PAS.

Dalam ucapannya beliau mencadangkan agar parti baru ini membuka keahlian kepada bukan Islam, dan bukannya dalam bentuk sayap dewan penyokong parti sahaja.

Dewan Penyokong PAS Perak sebelum ini berperanan cukup memberangsangkan dalam memberikan kemenangan kepada calon calon PAS dalam pilihanraya umum.

Sokongan diberikan Nelli sebagai Ketua Himpunan Penyokong PAS Perak setidak tidaknya langkah PAS Perak pastinya `tempang' untuk menghadapi pilighanraya umum ke 14 akan datang.

Dr Khairudin Dato Abdul Malik dalam ucapannya menggesa jawatan yang dibentuk di seluruh kawasan agar berusaha menarik seramai mungkin ahli ahli PAS masyarakat umum menyertai parti baru yang akan muncul sedikit masa lagi.

"Kita tidak bermusuh dengan PAS dan ahli ahlinya, apa yang kita sampaikan perlunya mereka bersama kita dalam perjuangan baru bermula dan parti baru yang akan wujud selepas hari raya Aidil Firti nanti," ujar beliau.

Rakyat negeri ini termasuk ahli- ahli PAS perlu mendapat penerangan yang jelas mengenai hala tuju parti baru agar mereka juga merasakan perlunya mereka terlibat sama mendokong hasrat Pakatan Rakyat.

PAS tidak seharusnya mendendangan `lagu lama' dengan menyatakan parti baru akan terkubur saperti mana parti HAMIM dan Berjasa kerana suasana politik masa kini dan mendatang tidak saperti dulu.

Saperti yang diucapkan oleh Dr Khairudin, parti baru bersama Pakatan Baru akan kembali menerajui Perak pada pilianraya umum ini, bukanlah satu angan angan kosong yang tidak berpijak dibumi nyata.

Ianya ada kebenarannya tambahan pula gelombang rakyat untuk meletakkan Umno dan BN ke`liang lahat' kian kuat PAS Perak pastinya akan mengalami `mimpi ngeri' dalam pilihanraya umum akan datang.

Rakyat negara ini khususnya warga negeri Perak akan menyaksikan parti mana yang `tenggelam. dalam pilihanraya umum ke 14 nanti.

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.