Oleh Dr Abdul Latiff Mohd Ibrahim
Pakatan Rakyat lahir selepas pilihanraya umum ke 12 pada tahun 2008. Kelahirannya terjadi secara
kebetulan kerana parti-parti Pembangkang
berjaya untuk kali pertamanya menembusi “Tembok BN” yang sudah terbina
sekian lama.
Parti-parti Pambangkang pada pilihanraya tersebut walaupun
bertanding secara bersendirian berhasil memenangi kerusi Parlimen yang
mencukupi untuk menafikan penguasaan dua pertiga kerusi bagi BN di
Parlimen.
Sekaligus keadaan ini mendesak
ketiga-tiga parti terbesar di pihak Pembangkang – Parti Keadilan Rakyat
(PKR), Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP)
menjalin kerjasama politik yang membawa kepada penubuhan Pakatan Rakyat.
Di
pihak rakyat, perkembangan ini dilihat sebagai sesuatu yang positif
kerana kini mula wujud dua parti besar mewakili aspirasi mereka sama ada
gabungan asal, Barisan Nasional (BN) mahupun gabungan baru, Pakatan
Rakyat (PR). Malaysia mula memasuki era politik demokratik yang lebih
bermakna dengan kehadiran PR.
Bukan sahaja pilihanraya umum ke 12
itu membuka peluang kepada terbentuknya gabungan parti politik
Pembangkang, ia turut membolehkan penubuhan kerajaan di peringkat negeri
yang tidak mungkin terjadi sekiranya parti-parti Pembangkang tidak
sepakat atas gagasan baru itu.
Aspirasi masyarakat sivil
nampaknya semakin tercapai dengan perkembangan terbaru ini di samping
menyumbang kepada sedikit pengukuhan kepada amalan demokrasi dalam
Negara.
Hasil penggabungan dalam PR juga membuka jalan kepada terbentuknya kerajaan Selangor di samping kerajaan Perak.
Walaupun
kerajaan PR Perak hanya bertahan setahun akibat gerakan politik licik
BN yang berjaya menarik tiga wakil rakyat PR kepadanya sekali gus
memindahkan kuasa kembali kepada BN, PR masih menjadi “force” yang kuat
yang berkuasa di empat negeri yang dimenanginya – Pulau Pinang,
Kelantan, Selangor dan Kedah di samping menafikan penguasaan dua pertiga
dalam dewan perundangan Negeri Sembilan dan juga Perak.
PR
dilihat sebagai satu keperluan politik bagi ketiga-tiga komponennya dan
dengan berketuakan Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya mengharungi pelbagai
tekanan dan masalah untuk terus maju ke hadapan.
Muafakat yang sering diuji
Kerjasama
politik antara ketiga-tiga parti dalam PR terus bertahan tetapi kerana
perbezaan ideology yang agak ketara antara dua parti – PAS dan DAP –
bibit-bibit krisis mula kelihatan sejak awal lagi.
Krisis antara
PAS dan DAP terjadi secara bermusim, biasanya apabila isu kaum atau
agama diungkitkan. Pemuafakatan PR lebih berfokus kepada kerjasama
politik dalam menghadapi musuh politik yang sama iaitu BN.
Ia
bukan suatu gagasan kerjasama yang benar-benar mantap berasaskan
pendirian bersama yang diterima oleh ketiga-tiga parti yang mana ini
dapat diterjemahkan dalam pembentukan sebuah kerajaan yang mantap dan
adil sekiranya PR berjaya mengambil alih Putrajaya.
Jurang antara PAS dan DAP agak ketara manakala antara DAP dan PKR tidaklah begitu menonjol.
Usaha
merapatkan ketiga-tiga parti sering dilakukan terutama di peringkat
awal penubuhan sehingga melahirkan prinsip-prinsip kerjasama yang
memungkinkan gabungan ini terus menjalankan kegiatan-kegiatannya
terutama apabila menghadapi pilihanraya.
Prinsip yang
dipersetujui ini menekankan bahawa perjalanan PR dan aktivitinya berbeza
daripada perjalanan parti-parti komponennya; asas kefahaman ialah
ketiga-tiga parti mempunyai dasar atau ideology yang berbeza dan berhak
untuk memperjuangkannya.
Parti-parti ini juga menerima
prinsip-prinsip bersama untuk menuju kepada sebuah kerajaan yang adil
dan pemerintahan yang baik (practicing good governance).
Namun
persetujuan bersama seperti ini tidak menjadi kekuatan sebenar PR dan
seperti mana dilihat dalam perkembangan-perkembangan seterusnya prinsip
‘setiap parti setuju untuk berbeza dari segi asas perjuangannya’
walaupun sepatutnya menjadikan keterikatan dalam PR mengatasi prinsip
tersebut namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.
Ketiga-tiga
parti sukar untuk mencapai kata sepakat dalam isu-isu besar yang sering
diungkitkan kerana prinsip ‘bebas untuk berbeza’ ini.
Isu MB Selangor dan kemelut berpanjangan
Walaupun
PR berjaya meraih sokongan yang lebih tinggi dalam pilihanraya
berikutnya pada Mei 2013, isu-isu prinsip antara parti komponennya terus
menghantui gabungan parti politik ini.
‘Perbalahan’ terbuka
antara PAS dan DAP semakin menjadi tetapi isu yang benar-benar
menggoncang PR ialah isu pertukaran Menteri Besar Selangor pada 2014.
Bermula
daripada “Kajang Move” (Langkah Kajang) kepada siri tindakan yang
membawa kepada ‘penyingkiran’ Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri
Besar pada Ogos 2014 telah mempamerkan kerapuhan prinsip untuk bekerja
menjatuhkan BN itu.
Sepanjang krisis itu yang memuncak pada bulan
Ogos – September 2014, PAS telah dilihat oleh masyarakat sivil sebagai
parti yang tidak bersedia untuk mendokong cita-cita besar menggantikan
kerajaan BN sedia ada.
Malah presiden PAS telah dipersalahkan
oleh kalangan pemerhati termasuk anggota masyarakat sivil dan NGO
sebagai punca kepada kemelut yang menyusul ekoran keputusan PR
menggantikan Tan Sri Khalid.
Andaikata dua orang ahli PAS yang
juga anggota Dewan Undangan Negeri Selangor tidak memihak kepada
keputusan PR yang mahu Khalid diganti dengan calon lain yang telah
dipersetujui besar kemungkinan kerajaan PR Selangor tumbang dan kuasa
akan kembali kepada BN.
Mereka berdua telah mengingkari ‘arahan’ parti mereka untuk tidak mengundi calon baru yang dicadangkan.
Kemelut
berpanjangan antara PAS dan dua lagi rakan pakatannya dalam PR bukan
sahaja berkisar kepada soal-soal politik dan kuasa tetapi yang lebih
parah lagi melibatkan isu agama.
PAS bertegas hendak bertindak
bersendirian apabila sesuatu perkara berkait dengan agama ditimbulkan.
Ini dibuat atas dasar ‘berhak untuk membawa prinsip perjuangan
masing-masing’ dalam PR.
Akhirnya, terdengar suara-suara di kedua-dua belah pihak agar PAS disingkir/keluar daripada PR.
Di
pihak pendokong tegar PR dan juga penyokong PKR dan DAP, mereka mahu
PAS dibuang daripada PR kerana gagal menghayati prinsip bersama yang
utama dalam PR.
Di pihak PAS pula sebahagian kepimpinan dan ahli
yang dikenali sebagai golongan konservatif mula mendesak supaya PAS
keluar daripada PR kerana tidak bersetuju dengan pendirian PKR dan DAP
yang dikatakan sering menghalang cita-cita parti itu untuk melaksanakan
undang-undang syariah dalam Negara ini.
Makalah ini tidak bertujuan untuk membincangkan pro dan kontra isu pelaksanaan undang-undang syariah di sini.
Memadai
untuk dikatakan bahawa isu yang sebesar ini dan yang mengandungi
sensitiviti yang begitu tinggi sepatutnya dibincangkan dan dihalusi
dengan teliti dalam PR terutama dalam kalangan kepimpinan dan ahli
strategisnya supaya ia tidak menjadi masalah kepada kelangsungan pakatan
tersebut.
Malangnya kerana ini tidak dilakukan isu tersebut
kini menjadi bakal penyebab kepada pecahnya PR yang memungkinkan
tertubuhnya satu gagasan parti baru menggantikan PR dan yang tidak
menerima golongan konservatif PAS sebagai sebahagian komponennya .
Di
sebalik perkembangan mutakhir ini terdapat banyak pengajaran bagi semua
parti politik di Malaysia lebih-lebih lagi di pihak Pembangkang.
Aspirasi
rakyat yang semakin celik politik hasil peranan media sosial dan media
baru secara umumnya semestinya ditangani dengan betul oleh pihak yang
mahukan sokongan politik untuk menuju ke Putrajaya.
Sebuah parti
politik dalam sistem demokrasi semestinya menerima sepenuhnya bahawa
kewujudannya adalah untuk mendapatkan kuasa melalui pilihanraya walaupun
mempunyai agenda ideologinya.
Ideologi adalah garis panduan umum
dalam konteks politik pilihanraya (electoral politics), bukan menjadi
fakta yang mesti dipertahankan dalm semua keadaan sehingga membawa
kepada terputusnya kerjasama politik yang dijalin sebelum itu dengan
pihak-pihak lain.
Tidak salah bagi sebuah parti yang mempunyai
ideologi yang masih belum diterima oleh majoriti pengundi/rakyat untuk
menjadikan ideologi tersebut sebagai landasan utama meraih sokongan
politik.
Namun ini seharusnya dibuat secara bersendirian tanpa
membabitkan rakan politik daripada kumpulan atau parti lain yang berbeza
ideologi dengannya atau dengan kata lain parti ini memasuki pilihanraya
tanpa kerjasama atau berpakat dengan parti-parti lain.
Apabila
wujud sekumpulan parti yang mahu mmbentuk satu pakatan atau gabungan,
ideologi setiap parti tidak boleh dijadikan dasar atau pegangan (kerana
ia juga mustahil); yang harus diarusperdanakan ialah ‘ideologi’ baru
parti gabungan/pakatan tersebut yang diterima oleh semua anggotanya.
Perlu
ada sifat ‘berkorban’ untuk matlamat yang lebih besar. Dan ini pun
kerana mengambil pendekatan untuk menyertai politik pilihanraya.
Oleh itu timbul beberapa persoalan di sini.
Apakah gagasan politik yang dikenali sebagai PR dapat bertahan sehingga pilihanraya umum akan datang?
Apakah
sekiranya PR yang kini berada dalam keadaan kurang stabil ekoran
kemelut PAS dengan ‘rakan-rakan’ pakatannya mampu kembali kepada
kedudukan asal malah lebih hebat daripada sebelumnya?
Mungkinkah
fasa yang sedang dilalui oleh PR sebenarnya satu rahmat yang
mematangkannya lagi dalam mengharungi politik negara yang semakin
bergolak kini dengan persaingan antara politik lama dan politik baru?
Dan
apakah masih ada harapan untuk PAS terus berada di dalam PR andaikata
dalam pemilihan kepimpinan tertinggi parti yang akan datang golongan
konservatif dapat menewaskan golongan progresifnya?
Ini akan dilihat dalam perbincangan seterusnya.
-------------------
(Penulis adalah seorang Profesor Madya di UTM Perdana School for STI Policy, Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur)
Sumber: Artikel asal dari http://Kejar.Org.
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment