Home » » Perbezaan ketara antara Ust Fadzil dan Hj Hadi

Perbezaan ketara antara Ust Fadzil dan Hj Hadi

Oleh alhusseyn51

Antara dua orang Presiden PAS yang pernah menerajui PAS, ada perbezaan yang sangat ketara antara
keduanya! PAS tidak pernah mengalami kemelut dalaman yang sebagaimana hari ini dibawah Hj Hadi. PAS begitu dihormati ketika era kepimpinan Almarhum Fadzil Noor.

Sebelum ini kedudukan presiden tidak pernah dicabar oleh sesiapa pun. Tapi kenapa kali ini kedudukan Hj Hadi sebagai presiden telah mula ada yang mencabarnya? Ini adalah kerana sudah ada yang merasakan PAS perlukan perubahan.

Mereka merasakan Hj Hadi ada banyak kelemahan walaupun ada suara yang cuba mengagungkannya sebagai olamak taraf donia!

Bukti kelemahan yang ada pada pucuk pimpinan ialah lambat bertindak untuk menyelesaikan masalah parti hingga keadaan semakin kalut seolah-olah PAS tidak ada mekanisma untuk menyelesaikan masalahnya sendiri.

Macam mana mahu menyelesaikan masalah ummah dan negara kalau begini keadaan kita? Ternyata PAS memerlukan perubahan di peringkat kepimpinan parti kalau mahu PAS terus berada di persada politik tanah air.

Kenapa setiap kali ada PRU atau PRK, PAS sering menimbulkan angkara yang seolah-olah mahu mensabotaj rakan sendiri dan sebaliknya menguntungkan Umno?

Kita kini sedang berhadapan dengan dua PRK- Parlimen Rompin dan Permatang Pauh.

Kita tidak gaduh apa-apa pun di Rompin tetapi bukan main kecuh kita sesama sendiri di Permatang Pauh.
Adakah ini kerana PKR yang menjadi calon di Permatang Pauh?

Ada pendapat mengatakan, kalau Yusni Mat Piah yang menjadi calon di Permatang Pauh, tentu kerja-kerja berjalan licin dan lancar tidak ribut-ribut begini.

Ketika saya terbaca status seorang sahabat blogger, secara spontan ianya mengingatkan kita semua perihal peristiwa sewaktu PRU-13 yang baru lalu; dimana telah berlaku pertandingan 3 penjuru di beberapa kawasan.

Bagaimana ini boleh berlaku kalau bukan oleh angkara Tuang Presiden! Atas restu presiden, dimana beliau sendiri telah mengeluarkan watikah untok melantik calon bidan terjun, bukan melalui Setiausaha PAS Pusat sebagaimana yang lazimnya.

Sahabat saya, Cenangau Daunkari menulis berikut :

Ketegasan dan aura Allahyarham Ust Fadzil sebagai Presiden PAS. Aku ingat lagi masa PRU1999, DUN Kuala Kurau berlaku pertandingan 3 penjuru bila 'bakal calon bebas' tiba2 dapat watikah sebagai calon PAS.
Jentera Pilihanraya buat keputusan sebulat suara Dan berkeras tak benarkan calon tarik diri walaupun keputusan Majlis Pimpinan Barisan Alternatif calon utk kerusi tu milik Parti Keadilan Nasional.
Tapi bila Presiden PAS sendiri telefon markaz dan bercakap sendiri dengan Pengarah Bilik Gerakan dan dengan tegas arahkan calon PAS tarik diri, pengarah bilik gerakan yang cukup keras pun jadi kelu, terpaksa akur dan panggil mesyuarat Jentera Pilihanraya untuk buat keputusan calon PAS Dun Kuala Kurau tarik diri.
Bila allahyarham Ust Fadzil sendiri yang bagi arahan direct ada yang berani nak sanggah?

http://alhusseyn51.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.