Oleh Wong Chin Huat
Parti
serpihan PAS mungkin lebih berjaya daripada PAS jika PAS menjadi
terlalu dekat dengan Umno
dan hilang tarikannya kepada undi bantahan.
Ahli akademik Dr Mazlee Malik mencadangkan penubuhan sebuah parti Islam demokrat selepas pemilihan PAS baru-baru ini yang mengangkat puak konservatif sahaja.
Sebelum ini, PasMa sudahpun lama menunggu untuk menggantikan PAS sebagai rakan dalam Pakatan Rakyat (PR).
Akan tetapi, satu pandangan popular ialah parti serpihan PAS tidak akan
dapat bertahan lama kerana ahli dan penyokong PAS setia pada partinya.
Dua parti serpihan sebelum ini, iaitu Berjasa pimpinan Datuk Mohamad Nasir (bekas
menteri besar Kelantan yang dipecat oleh PAS pada 1977) dan Hamim
pimpinan Datuk Asri Muda (bekas presiden PAS yang meletak jawatan pada
1982) tidak dapat bertahan lebih daripada satu pilihan raya.
Ada yang menyokong pandangan ini berdasarkan sains politik kerana
kononnya sistem pilihan raya kita, First-Past-the-Post (FPTP), menghukum
parti yang kecil.
Selepas mengkaji data-data pilihan raya untuk PAS dan parti-parti
pembangkang berasaskan Melayu yang lain dari 1955 hingga 2013, saya
ingin menawarkan pandangan alternatif parti serpihan baharu PAS mungkin
berjaya.
Ini berdasarkan dua hujah: Undi bantahan (protest vote) dan asas kewilayahan.
Undi bantahan
Kejayaan parti pembangkang sering bergantung sama ada ia boleh dapat
menarik undi bantahan. Ini lain daripada undi setia kepada sesuatu
parti.
Dalam kata lain, apakah pengundi yang marah dengan pemerintah akan mengundi parti ini untuk meluahkan ketidakpuasannya?
PAS sendiri mendapat manfaat sebanyak 2 kali daripada undi bantahan
.
Dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 1990, ekoran pertempuran Tun Dr Mahathir
Mohamad dan Tengku Razaleigh, PAS menawan Kelantan. Kerusi Parlimen PAS
turut bertambah dari 1 kepada 7 sekalipun bilangan kerusi ditandingi
jatuh daripada 98 ke 30.
Dalam PRU 1999, kerana gelombang reformasi, PAS menawan Terengganu dan melipatgandakan kerusi Parlimennya daripada 7 kepada 27.
Sebaliknya, parti pembangkang yang menyertai pemerintah pula akan hilang undi bantahan.
Dalam PRU di Britain baru-baru ini, Parti Liberal Demokrat yang menjadi
rakan muda Parti Konservatif dalam pemerintah campuran hampir
dihapuskan sama sekali. Ramai pengundi “anti-establishment” mengalihkan
sokongan mereka kepada United Kingdom Independence Party (Ukip) yang
menolak kemasukan orang asing dengan agresifnya.
Ini
juga berlaku kepada PAS. Apabila PAS menyertai Barisan Nasional (BN)
pada 1974, sokongan untuk Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM)
meningkat daripada 1.13% kepada 3.97%. Sungguhpun PSRM masih gagal
memenangi satu kerusipun, ini mungkin berubah jika PAS tidak keluar
daripada BN pada 1977.
(Lihat Jadual 1).
Ini memberikan penjelasan alternatif mengapa Berjasa dan Hamim gagal.
Mereka gagal bukan kerana mereka keluar daripada PAS, sebaliknya kerana
mereka berpakat dengan BN sehingga hilang undi bantahan.
Kini, kalau parti baharu dibentuk, di antara PAS pimpinan Datuk Seri
Abdul Hadi Awang yang inginkan “Unity Government” dengan Umno dan parti
baharu yang berazam menyertai PR, pihak mana yang lebih mirip Berjasa
dan Hamim serta akan kehausan undi bantahan?
Asas kewilayahan
Secara tepatnya, sistem FPTP sebenarnya menghukum parti yang sokongannya tersebar dan bukan parti yang kecil.
Lihat kembali kepada Jadual 1. Dalam PRU 1955, PAS adalah parti kecil
dari segi peratusan undi (4.06%), berbanding dengan parti Negara yang
mendapat hampir dua kali banyak undinya (7.88%).
Akan tetapi, kerana sokongan parti Negara tersebar sampai sokongan ini
tidak dapat mengangkat seorang pun ahli Parlimen, maka parti itu pun
menjadi parti nyamuk dalam PRU 1959, dengan mendapat hanya 2.11% dan
terus merosot.
Hukuman yang sama juga turut menimpa parti Semangat 46 (S46) pimpinan Tengku Razaleigh dalam PRU 1990.
Kerana kempen fitnah BN Razaleigh menjual Islam kepada orang Katolik
Kadazan di Sabah (“bukti”nya semata-mata ialah Razaleigh memakai
tengkolok Kadazan yang mempunyai corak seperti salib), maka partinya
kalah di semua kerusi Parlimen di luar Kelantan dan Terengganu.
Sungguhpun S46 mendapat sebanyak 15.06% undi di seluruh negara, ia hanya mendapat 4.44% kerusi Parlimen.
Dalam PRU 1995, peratusan undi dan kerusi S46 turut merosot ke 10.19%
dan 3.13%, memaksa Razaleigh untuk menutup kedai dan kembali ke Umno
pada 1996.
Nasib yang sama hampir menimpa Parti Keadilan Nasional (Parti Keadilan Rakyat, PKR bermula PRU 2004).
Kerana sokongannya tidak tertumpu, parti itu mendapat 2.59% kerusi
Parlimen dalam PRU 1999 sekalipun peratusan undi adalah hampir 4 kali
tingginya, 11.67%. Dalam PRU 2004, peratusan undi dan kerusi PKR
menjunam kepada 8.43% dan 0.46%.
Akan tetapi, parti ini diselamatkan dan muncul menjadi parti terkuat
dalam PRU 2008 apabila ia berjaya menawan kawasan-kawasan pilihan raya
yang mempunyai demografi campuran.
Jadi, persoalan untuk prospek terus hidup sebuah parti serpihan PAS ialah sama ada ia mempunyai asas kewilayahannya.
Kalau ia mempunyai asas kewilayahannya sendiri, maka ia mungkin dapat
berakar dalam PRU14. Jika pencapaian PAS merosot dalam PRU14, malah
parti baru ini mungkin menggantikan PAS dalam PRU15 sebagai parti
Islamis yang terunggul.
Secara lebih spesifik, kita harus lihat asas kewilayahan PAS yang sedia
ada dan tanya apakah parti baru mungkin dapat merampas sebahagiannya?
Saya membahagikan negeri-negeri kepada empat kumpulan: (a) Kelantan dan
Terengganu di mana peratusan pengundi Melayu lebih daripada 90%; (b)
Perlis, Kedah dan Pahang, negeri-negeri lain di utara dan pantai timur
yang mempunyai majoriti Melayu lebih kurang 70%-90%; (c) negeri-negeri
Semenanjung yang lain yang lebih majmuk demografi pengundinya, dari
Pulau Pinang sampai ke Johor; (d) Sabah dan Sarawak.
Grafik 1 dan 2 menunjukkan bilangan kerusi dan peratusan undi yang
dimenangi PAS di 4 wilayah ini dari PRU 1990 ke PRU 2013. Grafik 3 pula
menunjukkan purata peratusan undi di peringkat kawasan pilihan raya di
wilayah-wilayah ini.
Jelas
sekali, PAS adalah sebuah parti Kelantan dan Terengganu dalam PRU-PRU
1990 dan 1995. Kesemua ahli Parlimen PAS datang daripada dua negeri ini
yang turut menyumbangkan separuh dan 40% daripada undinya dalam 1990 dan
1995 masing-masing.
(Grafik 1 dan Grafik 2).
Ketika
ini, sekalipun Perlis, Kedah dan Pahang menyumbangkan lebih kurang
sepertiga jumlah undi, sokongan purata kepada PAS adalah di bawah 40%
dan tidak membawa satu kemenangan pun.
(Grafik 3)
Ini diubah oleh gelombang reformasi dalam PRU 1999. Seramai 10 orang
(37%) daripada 27 kerusi dimenangi PAS datang dari luar Kelantan dan
Terengganu.
(Grafik 1)
Sungguhpun cuma 2 orang ahli Parlimen dipilih dari negeri-negeri
Semenanjung Pantai Barat ke selatan Kedah, tetapi sumbangan undi wilayah
ini mencapai hampir sepertiga daripada jumlah perolehan PAS.
(Grafik 1
dan Grafik 2)
Peratusan sokongan purata di peringkat kawasan dari wilayah ini
mencapai hampir 40% daripada tak sampai 15% dalam PRU 1995.
(Grafik 3)
Nyata sekali, isu penganiayaan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pembentukan
Barisan Alternatif (BA) dengan PKN dan DAP membuka ruang untuk PAS
keluar daripada asas kekalnya.
Akan tetapi, PAS kembali menjadi parti Pantai Timur dalam PRU 2004
selepas pengkuburan BA dengan keluarnya DAP demi ketidakpuasan dengan
orientasi PAS di Terengganu dan sebagainya.
PAS tinggal 6 ahli Parlimen dan cuma seorang bukan dari Kelantan dan
Terengganu. Tiada seorang calon yang menang di pantai Barat ke selatan
Kedah. (Grafik 1).
Sungguhpun sumbangan undi daripada negeri-negeri campuran terus
meningkat dari 32.24% (1999) ke 38.95% (Grafik 2), ini sebenarnya cuma
kerana PAS bertanding di lebih banyak kawasan Parlimen, meningkat
daripada 63 kerusi (1999) kepada 84 (2004).
Sokongan PAS di wilayah campuran ini menjunam ke bawah 30%.
Keadaan ini sekali lagi diubah dalam PRU 2008 kerana kerjasama PAS
dengan PKR dan DAP yang membawa kepada penubuhan Pakatan Rakyat (PR).
Kali pertama, PAS mempunyai lebih ramai ahli Parlimen dari luar
Kelantan dan Terengganu, iaitu 13 daripada 23 atau 57%. (Grafik 1)
Negeri-negeri Semenanjung campuran (pantai barat ke selatan Kedah) menjadi semakin penting dalam demografi pilihan raya PAS.
Wilayah ini bukan sahaja terus menyumbangkan hampir 40% daripada jumlah
undi perolehan PAS (Grafik 2), malah peratusan sokongan purata di
peringkat kawasan hampir mencecah 40%, iaitu kembali kepada tahap 1999
(Grafik 3).
Sungguhpun
bilangan ahli Parlimen jatuh sedikit (Grafik 1), tetapi wilayah ini
menjadi “pusat pertumbuhan” (growth centre) untuk undi PAS pada PRU
2013. Peratusan sokongan purata di peringkat kawasan pilihan raya kini
melepasi 40% dan hampir mendekati Perlis, Kedah dan Pahang yang turun
sedikit. (Grafik 3)
Parti Islamis Pantai Baru?
Apakah yang kita boleh simpulkan daripada data-data ini? Jawapannya
ialah selepas gelombang Reformasi dalam PRU 1999 dan tsunami politik
2008, PAS sudah menjadi sebuah parti kebangsaan.
Keputusan pemilihan PAS pada 4 Jun yang menunjukkan kepimpinan yang
didominasi oleh pemimpin daripada Kelantan, Terengganu dan Pahang
menimbulkan persoalan sama ada PAS masih boleh mengekalkan asas
sokongannya.
Apakah peta PAS dalam PRU14 akan mengecut sekali lagi seperti dalam PRU
2004? Kalau pengecutan PRU 2004 itu menyaksikan kejatuhan Terengganu di
tangan Umno sekali lagi, jika pengecutan berlaku dalam PRU14, dapatkah
PAS mempertahankan Kelantan?
Dengan kemarahan rakyat terhadap Najib dan Umno, parti mana yang dapat tarik undi bantahan, parti mana yang akan berjaya.
Kalau parti serpihan baru – tak kira PasMa atau parti demokratik Islam
yang menggunakan nama lain – dapat menawan asas PAS di pantai barat dan
menarik undi bantahan, maka tidak mustahil jika parti baru ini muncul
kuat dalam PRU14 dan seterusnya menggantikan PAS sebagai parti utama
Islamis dalam PRU15.
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment