Oleh
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).
Dan Allah juga menekan agar manusia
saling kenal mengenal yakni taaruf antara satu sama lain. Taaruf yang
dituntut disini luas ruang lingkupnya tidak hanya pada namanya, asalnya
dan sebagainya lagi. Di sini jelas kita akan melihat suatu perkara yang
agak sinonim dengan segala macam perbezaan ini, iaitu perbezaan pendapat
dan kefahaman ataupun ideologi.
Apabila menyentuh isu perbezaan
pendapat, saya dapati kebanyakan orang, termasuk para ilmuan, agamawan
dan ahli fikir, mengaitkannya kepada isu persatuan umat Islam.
Ringkasnya, mereka cuba menyelesaikan cabaran perbezaan pendapat dengan
menyeru umat Islam agar meninggalkan perbezaan tersebut dan memberi
tumpuan kepada persatuan umat Islam. Persatuan umat Islam memang
penting, namun saya melihat ada beberapa kelemahan apabila dikaitkan
dengan isu perbezaan pendapat, iaitu:
Pertama:
Apabila diseru kepada persatuan
umat dengan cara menghindari perbezaan pendapat, seolah-olah diseru
kepada umat Islam agar jangan berbeza pendapat.
Ini adalah cara yang salah
kerana berbeza pendapat adalah fitrah manusia dan kehendak Allah
Subhanahu wa Ta'ala sebagaimana yang dijelaskan pada awal penulisan ini.
Maka cara yang benar bukan menyeru umat untuk menghindari perbezaan
pendapat tetapi mengajar umat cara berinteraksi dengan kepelbagaian
pendapat.
Kedua:
Kepelbagaian pendapat itu
sendiri terbahagi kepada dua kategori, pertama yang dibenarkan dan kedua
yang dilarang. Kedua-dua jenis kepelbagaian ini memerlukan cara yang
berbeza untuk berinteraksi dengannya. Setakat pengamatan saya, seruan ke
arah persatuan umat Islam di sebalik kepelbagaian pendapat
jarang-jarang membahagikan kepelbagaian tersebut kepada yang dibenarkan
dan yang dilarang.
Sebetulnya, kedua-dua jenis
kepelbagaian memiliki cara yang berbeza untuk berinteraksi dengannya
apabila dikaitkan kepada persatuan umat. Ia seperti berikut:
- Persatuan umat diunggulkan apabila berhadapan dengan kepelbagaian kategori pertama. Ini kerana persatuan umat melibatkan isu pokok (ushul) agama manakala kepelbagaian kategori pertama melibatkan isu cabang (furu’) agama, maka tidak boleh isu cabang diunggulkan di atas isu pokok.
- Perbincangan bagi menyelesaikan kepelbagaian kategori kedua diunggulkan berbanding persatuan umat Islam. Ini kerana kepelbagaian kategori kedua melibatkan isu pokok (ushul) agama yang jika tidak ditangani dengan bijak, akan merosakkan pokok yang lain, iaitu persatuan umat Islam.
Sebagai contoh, fahaman anti
hadis, aliran Syi‘ah, pemikiran Islam Liberal dan amalan bid’ah tidak
boleh didiamkan demi menjaga persatuan umat Islam. Jika didiamkan atau
dibiarkan, ia akan menyelinap masuk bertahap-tahap sehingga apa yang
batil akan dianggap benar oleh umat Islam. “Persatuan” mungkin
terpelihara tetapi apakah erti persatuan jika ia bercampur aduk antara
kebenaran dan kebatilan?
Oleh itu kajian, penulisan,
penyebaran maklumat dan dialog perlu diusahakan dengan aktif apabila
berinteraksi dengan kepelbagaian kategori kedua agar persatuan umat
Islam sentiasa terpelihara di atas kebenaran.
Ketiga:
Terdapat segelintir pihak yang
cuba menjustifikasikan kepelbagaian pendapat yang dilarang (Kategori
Kedua) di atas slogan “Demi persatuan umat Islam”. Ini sekali lagi
adalah sikap yang salah. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai. [1]
Berdasarkan ayat di atas, dapat
difahami bahawa berpecah-belah, yakni bercerai-berai sesama umat Islam,
adalah sesuatu yang dilarang. Oleh itu hendaklah kita semua umat Islam
bersatu padu. Namun bersatu di atas apa?
Jawapannya terdapat dalam ayat
tersebut, iaitu bersatu dengan berpegang teguh kepada “tali Allah”,
iaitu agama Islam yang diasaskan daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang
sahih berdasarkan kefahaman para sahabat dan kaedah-kaedah yang
digariskan oleh para ilmuan. Kita tidak boleh bersatu di atas “tali
masyarakat”, “tali pendapat tokoh sekian-sekian”, “tali kemodenan”,
“tali pemikiran baru” atau apa jua “tali” selain daripada “tali Allah”.
Keempat:
Menyampaikan kebenaran demi
membetulkan amalan masyarakat tidak boleh dihalangi atas alasan ia akan
merosakkan persatuan umat Islam (baca: masyarakat). Ini adalah sesuatu
yang lazim berlaku, dimana apabila seseorang itu ingin membetulkan
amalan masyarakat dengan menyampaikan ayat al-Qur’an atau sabda
Rasulullah, akan ada pihak yang berkata seumpama:
“Kami tahu apa yang kamu katakan adalah benar, akan tetapi menyampaikannya kepada masyarakat akan menyebabkan perpecahan. Maka ketepikanlah persoalan ini demi persatuan umat Islam”.
Seandainya benar menyampaikan
ayat-ayat Allah dan hadis-hadis Rasul-Nya akan menyebabkan perpecahan
masyarakat, maka faktor perpecahan tidak boleh ditujukan kepada usaha
menyampaikan. Sebaliknya hendaklah ditujukan kepada “masyarakat” yang
enggan menerimanya. Ini kerana jika faktor perpecahan ditujukan kepada
usaha menyampaikan, kita secara tidak langsung menyalahkan Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallamkerana usaha baginda menyampaikan risalah
Islam telah juga menyebabkan perpecahan di kalangan masyarakat Arab saat
itu.
Berbeza bukan Bermusuh
Kita sebagai manusia biasa sewajibnya
memahami bahawa perbezaan pandangan atau buah fikiran bukanlah dicipta
untuk mencetuskan satu permusuhan dan sentimen pertelagahan sesama
manusia. Sebaliknya, ia hanyalah merupakan sebahagian daripada wadah
atau medium untuk mencipta satu persefahaman yang mantap dan semangat
toleransi yang jitu dan akhirnya akan menjalin satu ikatan persaudaraan
dan kesatuan ummah yang mapan sama ada sesama Islam mahupun sesama bukan
Islam.
Contoh paling mudah dalam Islam
berkenaan persoalan perbezaan pendapat ini timbulnya pelbagai mazhab.
Kita harus menerima hakikat bahawa walaupun agama Islam itu satu, namun
tafsiran terhadap Islam itu berbeza-beza. Kerana itulah wujudnya
pelbagai aliran atau disebut juga mazhab dalam dunia Islam sejak awal
lagi.
Teladani Rasulullah SAW
Diriwayatkan Ibnu Majah bahawa Rasulullah bersabda:
Pendapat Ulama’-ulama’ Besar
1. Imam Syafie’
Kata Imam Syafie’ :
2. Hassan Al-Basri
Pernah ditanya kepada Hassan Al-Basri:
Hassan Al-Basri berkata
Mari kita perhatikan beberapa contoh
yang dipetik daripada sirah agung Rasulullah SAW dalam persoalan
menangani perbezaan pendapat ini.
1. Sejurus perang Ahzab atau
perang Khandak, Rasulullah s.a.w. memerintahkan sebahagian para sahabat
ke perkampungan Bani Quraizhah untuk mengambil tindakan ke atas
pengkhianatan semasa peperangan. Sebelum bertolak Rasulullah s.a.w.
bersabda:
“Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia solat asar melainkan di Bani Quraizhah.”
Para sahabat dari madrasah az-Zawahir
menafsir hadis itu secara literal sehingga menyebabkan mereka melewatkan
solat asar sehinggalah mereka tiba di perkampungan Bani Quraizhah
walaupun telah masuk waktu maghrib. Para sahabat dari madrasah
al-Maqasid melakukan solat asar ketika di perjalanan kerana berpandangan
bahawa tujuan Rasulullah s.a.w. berkata begitu ialah supaya para
sahabat bersegera ke sana.
Ketika disampaikan hal itu
kepada Rasulullah, Baginda tidak menyalahkan mana-mana golongan. Inilah
antara bukti bahawa Rasulullah s.a.w. sangat meraikan perbezaan pendapat
di kalangan para sahabat malah Baginda membiarkan mereka beramal
mengikut ijtihad masing-masing.
2. Musyawarah yang diperintahkan Allah
kepadaNya telah dipraktikkan oleh Rasulullah dalam banyak peristiwa
terutamanya dalam soal-soal yang berkaitan dengan strategi perang.
Contohnya dalam perang Badar.
Rasulullah telah bermusyawarah dengan para sahabat dengan menawarkan
ideanya untuk menghalang khafilah musyrikin Quraisy yang kembali dari
Syam. Idea tersebut diterima dan disepakati oleh para sahabat dengan
kata-kata yang menyakinkan:
”Ya Rasulullah, sekiranya engkau mengajak kami berjalan menyeberangi lautan yang luas ini, tentu akan kami lakukannya dean sekali-kali tidaklah kami akan bersikap seperti kaum Musa yang berkata kepada nabinya: Pergilah engkau bersama Tuhanmu berperang, sedang kami akan tetap tinggal di sini.”
Perbezaan pendapat dalam muyawarah
sebegini mampu dimurnikan dengan baik hingga menimbulkan penyelesaian
terbaik yang diterima semua.
Diriwayatkan Ibnu Majah bahawa Rasulullah bersabda:
“Jika seorang di antara kamu dimesyuarahi saudaranya, maka hendaklah ia memberikan petunjuknya”Perbincangan sebelum pembentangan kepada Bumi Armada
Pendapat Ulama’-ulama’ Besar
Begitulah serba sedikit petikan sirah Rasulullah. Lalu bagaimana pula pendapat ulama’?
1. Imam Syafie’
Kata Imam Syafie’ :
“ra’yuna shawab yahtamilu khata’ wa ra’yu ghairina khata’ yahtamilu shawab (pendapat kami benar tetapi ada kemungkinan salah dan pendapat selain kami salah tetapi ada kemungkinan benar).”
Para salafus soleh memang sering
berbeza pendapat tetapi mereka tidak pernah keluar dari ruang lingkup
yang tidak dibenarkan oleh syara’. Apapun perbezaan yang timbul, segala
persoalan adalah berkisar tentang hukum-hukum syara semata-mata yang
diistinbat dari sumber yang benar (Al-Quran, Sunnah, Ijma’ Ulama’ dan
Qiyas).
2. Hassan Al-Basri
Pernah ditanya kepada Hassan Al-Basri:
“Wahai Hassan Basri, bagaimana kedudukan peperangan di antara Saidina Ali dan Muawiyah dan peperangan antara Saidina Ali dan Saidatina Aisyah, Talhah dan Zubir?”
Hassan Al-Basri berkata
“Itu adalah peperangan yang disaksikan oleh sahabat Nabi SAW, mereka lebih mengetahui mengenai peperangan tersebut.Oleh itu kita mengambil masalah ini dan kita serahkan kepada Allah. Yang bersalah kita mohon supaya Allah mengampunkan dosa mereka, kerana kita tidak ada pada masa itu, mereka lebih mengetahui mengapa mereka berperang. Kalau mereka berijmak dan berijtihad dalam suatu perkara, maka kita mesti mengikut mereka. Tetapi kalau mereka bertelingkah sesama mereka, maka kita jangan berkata apa-apa.”
Menyedari akan kepelbagaian latar
belakang pendidikan, kepelbagaian pengalaman dikampus masing-masing,
juga kepelbagaian pengalaman, kita harus menginsafi bahawa perbezaan
pendapat yang wujud itu adalah merupakan perkara lumrah kehidupan yang
menghiasi kelangsungan kehidupan manusia sejagat. Apalah lebihnya kita
jika bandingkan dengan Rasulullah SAW. Baginda menguruskannya dengan
penuh tertib.
Kesimpulan
Justeru, sewajarnya wujud
perasaan saling hormat menghormati dan harga menghargai antara satu sama
lain kerana kita semuanya diciptakan Allah bersama-sama dengan
kelebihan dan kekurangan masing-masing biarpun kita adalah sebaik-baik
makhluk di bumi Allah ini.pendapat atau pandangan boleh saja diterima
dan boleh juga ditolak, kerana ia hanyalah pandangan, ia bukan satu
keputusan, bukan satu resolusi, bukan juga satu arahan malah bukan dalil
mutlak! Maka perbincangan secara ilmiah wajiblah diadakan. Tidaklah
menjadikan seseorang itu rendah martabat atau menjadi hina jika
pendapatnya ditolak.
Walau bagaimanapun, harus
ditekankan di sini perbezaan pendapat sebegini hanya dibenarkan di
sekitar isu-isu yang bersifat furu’ . Perkara yang bersifat Qat’ie atau
prinsip serta mempunyai nas-nas syariat secara jelas dan terang tidak
perlulah diperdebatkan lagi. Paling penting, Islam menganjurkan umatnya
agar kembali merujuk kepada al-Quran dan juga Sunnah sebagai rujukan
utama dalam menyelesaikan segala kemelut dan kecelaruan yang timbul.
Janganlah pula terbawa-bawa menurut runtunan hawa nafsu dan sifat ego
yang hanya membawa padah yang buruk kemudian nanti.
Oleh itu hendaklah kita semua
membetulkan arah pandang dalam persoalan ini. Para penyampai kebenaran
tidak boleh dituduh sebagai pemecah belah persatuan masyarakat.
Sebaliknya masyarakatlah yang patut dididik agar bersikap terbuka dalam
berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat. Jika sesuatu amalan mereka
termasuk dalam kepelbagaian yang dilarang, masyarakat perlu bersikap
terbuka untuk berbincang dan menerima teguran daripada pihak lain, tanpa
mengira siapa atau apa kedudukan pihak tersebut. Masyarakat perlu
dididik agar tidak membela atau berkeras dengan kepelbagaian yang
dilarang kerana sikap tersebut adalah faktor sebenar yang menyebabkan
perpecahan masyarakat dan sekali gus umat Islam keseluruhannya.
0 comments:
Post a Comment