Oleh Syahir Nujaba’
P
PAS selaku gerakan Islam paling lama dalam arena politik di Malaysia
beberapa kali muncul dengan slogan-slogan yang berbeza. PAS suatu masa
dahulu, ketika era keterbukaan, pernah menggunakan slogan ‘PAS for All’
bagi menarik perhatian bukan sahaja non-muslim, tetapi juga muslim yang
tidak pro-Islam untuk bersama-sama mendokong PAS sebagai sebuah parti
yang holistik.
Slogan ini mencapai kemucaknya apabila Dewan Himpunan
Penyokong PAS (DHPP) yang dianggotai non-muslim diluluskan untuk menjadi
sebahagian daripada anggota sah dalam struktur organisasi PAS.Bukan itu
sahaja, artis-artis juga mula mendekati PAS. Ini sekaligus melonjakkan
nama PAS ke aras yang lebih tinggi.
Terbaru, PAS sekali lagi tampil dengan slogan baru bersempena Muktamar
PAS 2015. Kali ini, slogan yang digunakan adalah “Istiqamah Hingga
Kemenangan”. Slogan kali ini sangat signifikan dengan tempoh perjuangan
PAS yang begitu lama, hinggakan istiqamah atau kelangsungan amat penting
untuk disegarkan supaya jiwa-jiwa pejuang tidak lekas berputus asa
hinggalah tergapainya kemenangan.
Pun begitu, terdapat perbezaan besar terhadap ungkapan ‘kemenangan’
dari sudut pandang PAS. Ada sebahagian sangat positif, PAS sedang meniti
bait-bait kemenangan kerana mampu bertahan tanpa dibubar hingga ke hari
ini. Sedangkan, banyak gerakan Islam lain yang terkubur. Sebahagian
yang lain pula melihat PAS masih belum menang, kerana kemenangan sebenar
adalah kemenangan menyeluruh dalam pilihan raya, iaitu mengambil alih
tampuk kepimpinan kerajaan di peringkat nasional.
Di celah-celah perdebatan dua kelompok ini, terdapat beberapa
salah-guna konsep Islam yang dijadikan hujah bagi menyokong kenyataan
mereka. Antaranya, mereka mendakwa, “Tidak mengapa jika tidak menang
sekalipun, yang penting adalah Allah redha”. Nada yang sama diungkap
seperti berikut, “Perjuangan dalam PAS bukan untuk mencapai kemenangan,
tapi untuk menggapai redha Allah”. Ada pula yang mengatakan, “Kemenangan
itu adalah beroleh pahala kerana kekal dalam Jemaah Islam”
.
Gejala penyalahgunaan konsep-konsep Islam seperti ini, bukan sahaja
berlaku dalam PAS, malah juga berlaku dalam masyarakat awam terutamanya
dalam konteks memberikan motivasi. Misalnya dalam isu kenaikan harga
barang, ia dengan mudah disandarkan sebagai ‘ketentuan Allah’. Ketika
rakyat dibebani dengan kos sara hidup yang tinggi, suara-suara “Jika
bersyukur, Allah tambah rezeki” kedengaran. Saat nilai rezeki
dipertikai, kedengaran, “Kita mestilah bekerja dengan penuh ikhlas. Niat
kerana Allah, bukan habuan dunia”. Apabila kritikan terhadap pemerintah
dan pentadbiran dilakukan, suara, “Islam menyeru agar taat kepada ulil
amri” pun berkumandang.
Kesemua seruan dan ungkapan ini benar belaka. Namun, apabila ia
diletakkan dalam konteks yang salah, akhirnya ia menjadi fitnah kepada
agama. Islam akan dilihat sebagai candu atau dadah, yang hanya digunakan
bagi mengkhayalkan pihak-pihak yang tertindas.
Dalam keadaan perkataan-perkataan di atas dianggap sebagai Islamik dan
bersifat keagamaan, sunnah yang paling besar diamalkan para sahabat
Rasulullah ditinggalkan. Sunnah tersebut digelar sebagai sunnah
al-‘akhzu bil asbab. Dr. Ali Muhammad as-Solabi dalam merungkai sunnah
ini, menulis satu bab khusus di dalam bukunya Sirah Nabawiyyah. Katanya,
sunnah al-‘akhzu bil asbab beerti mengambil timbangan sebab-musabab
untuk menuju sesuatu hasil. Dalam kata lain, setiap perkara mempunyai
sebab dan akibat yang perlu kita pertimbangkan sebelum pasrah menerima
sebarang keputusan atau kejadian. Ini sememangnya benar-benar selari
dengan dalil berikut:
وَقُلِ ٱعۡمَلُواْ فَسَيَرَى ٱللَّهُ عَمَلَكُمۡ وَرَسُولُهُۥ
وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَٰلِمِ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِ
فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ ١٠٥
105. Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang
diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman
akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada
(Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata,
kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.
[at-Taubah]
Ayat ini cukup menerangkan bagi kita, nasib kelompok mukmin di akhirat
kelak bergantung kepada amal dan usahanya. Bahkan hasil dan keputusan
yang Allah berikan kelak akan diterangkan semula sejajar dengan amalan
yang dilakukan.
وَهُزِّيٓ إِلَيۡكِ بِجِذۡعِ ٱلنَّخۡلَةِ تُسَٰقِطۡ عَلَيۡكِ رُطَبٗا جَنِيّٗا ٢٥
25. Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak. [Maryam]
Ayat ini pula menyentuh perihal bagaimana Allah tetap mengarahkan
Maryam ‘alaihassalam menggoncangkan pohon tamar walaupun dalam keadaan
lemah mengandungkan Isa ‘alaihissalam. Tuhan tidak mengarahkan dia
berdoa atau sekadar pasrah menunggu keajaiban. Tetapi Tuhan
mengarahkannya agar berusaha walaupun sedikit, sebagai asbab gugurnya
buah tamar.
ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتۡ أَيۡدِيكُمۡ وَأَنَّ ٱللَّهَ لَيۡسَ بِظَلَّامٖ لِّلۡعَبِيدِ ١٨٢
182. (Azab seksa) yang demikian itu ialah disebabkan perbuatan yang
telah dilakukan oleh tangan kamu sendiri dan (ingatlah), sesungguhnya
Allah tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya. [Ali Imran]
Dan terakhir, Allah mengingatkan kita, setiap keburukan atau kekalahan
yang kita terima adalah disebabkan kesilapan kita sendiri. Bukan kerana
Allah menzalimi hambanya-hambanya. Yang kita risaukan adalah, sehingga
kini, kita belum beroleh kemenangan yang total, disebabkan sikap kita
yang terlalu naif dalam mengatur strategi politik.
Kata-kata berunsur motivasi dan mempunyai ciri-ciri escapism seperti di
atas, tidak wajar dilaungkan dalam konteks yang salah. PAS terutamanya,
dalam menggalas harapan dan aspirasi rakyat, perlu melihat lebih jauh
dari sekadar mempertahankan ketuanan parti semata-mata. Memang benar,
mengabdikan diri dalam sebuah Jemaah Islam adalah sebaik-baik jihad.
Namun harapan & perasaan rakyat tidak wajar dihampakan. Kerana, PAS
sendiri bukan mendapat undi daripada ahli semata-mata, tapi juga
daripada bukan ahli.
Kita tidak bertikai soal istiqamah. Kita boleh istiqamah dalam
perlbagai platform walaupun tanpa PAS. Tapi yang kita pertikaikan adalah
pandangan PAS terhadap kemenangan. Kita juga berharap agar kepimpinan
PAS yang baru akan lebih terbuka untuk menerima kritikan ahli dan bukan
ahli. Kita risau, apabila PAS melabel, menyindir bahkan menghalau ahli
yang tak sependapat, akhirnya yang tinggal hanya ahli-ahli yang
mengkhayalkan, bukan menyedarkan.
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment