Home » » Peranan PAS Mengharmonikan Ulama & Profesional

Peranan PAS Mengharmonikan Ulama & Profesional

Oleh Izwan Abdul Halim

Peranan PAS mengharmonikan golongan profesional dan ulama telah lama diusahakan, tetapi
dikotomi serta keberantakan antara dua golongan ini tetap berlaku disebabkan isu dan faktor ketidaksenjangan akibat dari pengaruh sekular, demikian diterangkan Pensyarah Univeriti Teknologi Malaysia, Prof Dr Badlihisham Mohd Nasir.

Katanya, PAS sejak dahulu memberi laluan keterlibatan bersama kepada ulama dan profesional, di mana walaupun ulama telah menerajui PAS sejak awal penubuhannya, tetapi konsep “Kepimpinan Ulama” itu hanya bermula pada tahun 1980-an.

Malah ujarnya, PAS pernah diterajui oleh doktor semasa transisi peralihan kepimpinannya, sedangkan asas perjuangannya digerakkan oleh para ulama.

Beliau membentangkan perkara itu pada Kongres Profesional Muslim Se-Malaysia bertemakan “Islam, Profesionalisma dan Penyelesaian” di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya, di sini 18 April lalu.

Menurutnya, proses mengharmoni dan memecahkan dikotomi yang berlaku pernah diusahakan PAS di mana Dr Burhanuddin al-Helmy mengusulkan penganjuran Kongres Sufi Se-Malaya untuk menyelesaikan masalah pemisahan antara ulama zahir dan ulama batin.

“Ulama fekah yang zahir memperjuangkan syariat dan undang-undang Islam, cuba diharmonikan dengan ulama tasauf yang dikatakan tidak menyumbang kepada gerakan kepartaian dan membangunkan masyarakat kerana terlalu ekslusif.

“Jadi keduanya cuba digabungkan. Dalam konteks kebangkitan, ulama sebagai teras dan diberi dokongan serta ruang kepada profesional untuk sama-sama memajukan Islam dalam konteks PAS,” ujarnya yang juga Presiden Ikatan Ilmuwan Nasional (Ilmuwan)

Prof Badlihisham turut menyingkap usaha Hizbul Muslimin memberi laluan kepada ulama tradisional dan golongan moderat berada dalam satu jamaah untuk memperjuangkan kemerdekaan negara Islam serta menjadikan Islam sebagai panduan bernegara.

Begitu juga katanya, dengan Masyumi Indonesia pimpinan Pak Natsir di mana Nahdatul Ulama yang berpendekatan konservatif tradisional diharmonikan dengan Muhammadiah yang lebih profesional.

Pengaruh sama ujarnya berlaku dalam konteks Gerakan Islam, apabila pelbagai kumpulan yang ada, walaupun menerima pendidikan di Barat, tetapi mereka cenderung hendak dianggap memperjuangkan Islam, mahukan kewibawaan ulama serta menuntut ilmu-ilmu Islam.

“Berbeza dengan kumpulan Islam yang tidak menjadikan ulama sebagai asas fundamental. Mereka ini punyai tafsiran yang agak liberal, untuk beri laluan profesional sebagai ulama, hingga timbullah apa yang disebut “protaz” iaitu profesional ustaz.

“Bukanlah kita memandang ini sebagai suatu yang pesimis, tetapi dalam konteks di Malaysia, kita belum melihat kelahiran mereka yang dipanggil “protaz” ini boleh menguasai ilmu ulama.

“Sebab sebagaimana proses membina ulama, yang bukan sahaja faham Islam dan tuntutan Islam, tetapi ada pengiktirafan dan amalan mereka diakui oleh masyarakat,” ujarnya merujuk Almarhum Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat sebagai indikator tersebut.

Prof Badlihisham dalam pembentangan tersebut turut menyatakan bahawa masyarakat sendiri yang memberi pengistilahan profesional itu kepada bidang dilakukan, selain dari pengertian mengikut undang-undang.

Di mana katanya, profesional sering dirujuk kepada kecemerlangan dan kemahiran tinggi, standard, iltizam kepada organisasi, mewakili badan profesional yang diiktiraf undang-undang, selain kesetiaan, keterikatan etika dan tahap kerja.

Manakala ulama pula ujarnya, dirujuk mereka yang alim khusus dalam bidang agama dengan mewarisi kerja buat Nabi iaitu menyampaikan dakwah, menegakkan akidah, akhlak dan syariat.

Tetapi ulama juga sebagaimana menurut al-Quran, adalah mereka yang takutkan Allah, bercakap benar, tidak mengambil upah atas usahanya dan menyeru manusia kembali kepada Allah.

Tegas beliau, itulah piawaian atau standard ulama di mana berdasar skop itu, ulama juga adalah profesional.

Dikotomi itu ujarnya, adalah disebabkan oleh pengaruh sekular, di mana dunia berlepas dari tanggung jawab agama dalam situasi penjajahan telah menyebabkan jurang berlaku dengan mengkhususkan bidang-bidang dan pekerjaan, serta dikesampingkan agama.

Selain itu katanya, sikap orang Islam sendiri tidak terbuka menerima ilmu-ilmu baru, sepertimana pertembungan Kaum Muda dan Kaum Tua.

Prof Badlihisham memberikan contoh Maahad Ihya’ Syarif yang didominasi ulama tradisional menolak mata pelajaran baru, sebagaimana juga Universiti Al-Azhar kokurikulum baru dibawa Syeikh Muhammad Abduh telah ditentang ulama tradisi Azhar.

“Kombinasi sukar dilakukan, kerana dikatakan itu antara ilmu dipelopori sarjana Barat. Sebenarnya itu ilmu Islam yang hilang dan diambil oleh mereka. Sepatutnya Islam ambil dan diletakkan di atas platform untuk memajukan Islam,” ujarnya menerang formula pengharmonian itu.

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.