Home » » Membina Generasi Al-Helmy

Membina Generasi Al-Helmy

Oleh Suhaizan Kaiat
(Halatuju Siri 2 - 26hb Mei 2015)

1
. Pemuda Al-Helmi mempunyai elemen rabbani pada jiwanya, faqih akal fikirannya dan haraki pada tindakannya adalah bersumber daripada firman Allah S.W.T dalam surah Al-Kahfi Ayat 13 dan 14 yang bermaksud :

Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka berdiri (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran." 

2. Dalam ayat di atas Allah telah nyatakan:

(a) Pertama: [amanu birabbihim] bermaksud “mereka pemuda yang beriman” sebagai tanda RABBANI.

(b) Kedua : [zidnahum huda] bermaksud “Dan Kami tambahkan hidayah petunjuk” sebagai tanda FAQIH di mana Allah telah memberi petunjuk agar Ashabul Kahfi boleh menggunakan hujah yang terbaik di depan pemerintah pada hari perayaan.

(c) Ketiga: [iz qaamuuu faqaluu] bermaksud “Ketika berdiri lalu berkata” sebagai tanda HARAKI. Asy Syahid Syed Qutub menyatakan Haraki itu adalah meninggalkan “duduk” dalam zon selesa kepada “berdiri” dalam zon mencabar.

3. Secara kesimpulannya Pemuda Al-Helmy memiliki sifat dan kualiti yang berikut:

(a) Menguasai asas-asas ilmu Islam dengan mantap. Mereka juga ghairah mendampingi para ulama’ dan intelektual Islam untuk terus menghadam nas-nas syara’ dengan method yang sahih;

(b) Tajam dan objektif dalam memahami realiti dakwah dan siasah tanah air yang begitu rencam. Juga tinggi kesedaran dan pemahaman terhadap realiti Ummah di peringkat global;

(c) Ikhlas dan istiqamah dalam Ibadah;

Memiliki akhlak yang mulia dan beradab tinggi sesama sahabat mahupun musuh. Matang dan bijaksana dalam menangani ikhtilaf(perbezaan);

(d) Semangat KEKITAAN yang tinggi dan bukannya keakuan atau kepuakan;

Prihatin dan tangkas dalam menyantuni keperitan rakyat;

(e) Berkeupayaan tinggi dan memiliki kepakaran dalam lapangan-lapangan tertentu sama ada dalam aspek ekonomi, pendidikan, sains & teknologi, sastera & budaya, pengurusan organisasi, agama dan sebagainya; dan

(f) Berwawasan besar dan optimistik terhadap kemenangan Islam.

4. Pemuda PAS bertanggungjawab membangunkan generasi kemenangan mengikut acuanya yang tersendiri. Generasi kemenangan adalah generasi yang akan mengisi kemenangan dalam pilihanraya ke-14 akan datang.

5. Pembangunan generasi kemenangan ini akan dipacu oleh sistem tarbiyah yang dinamik. Agensi-agensi Pemuda PAS yang akan berperanan membangunkan generasi Al-Helmy adalah Lujnah Tarbiyah, Akademi Kepimpinan Pemuda(AKP), Jabatan Pembangunan Mahasiswa(JPM), Jabatan Pembangunan Graduan(JPG) dan Akademi Kepimpinan Remaja(AKR). Agensi-agensi ini perlu membangunkan module yang berkesan untuk melahirkan generasi harapan rakyat Malaysia.

6. Pembangunan generasi Al-Helmy bakal menghadapi cabaran yang besar untuk dijayakan. Agenda ini berada ditengah-tengah kehangatan ikhtilaf (perbezaan) yang berlaku dalam PAS.

7. Justeru agenda ini perlu dipimpin oleh kumpulan mereka yang amanah, berilmu, berani, cerdas mindnya dan kuat semangatnya. Cabaran ini sangat bersesuaian dengan persiapan memegang amanah menguasai Putrajaya pada masa akan datang. Insya Allah.

"Mempersiap Generasi Kemenangan, Membangun Generasi AL-HELMY"

www.suhaizan.net

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Blog Archive

.