Oleh Ahmad Awang
Sering disebut PAS merupakan sebuah 'gerakan Islam' dan peranan gerakan Islam merangkumi aspek
dakwah, tarbiah
dan siasah. Itulah yang diterima sebagai takrif yang lengkap dan
sempurna terhadap istilah 'gerakan Islam' bagi pimpinan dan ahli PAS.
Oleh itu, PAS berbeza dengan badan NGO Islam yang lebih bersifat dakwah
dan tarbiah semata-mata.
Sebagai 'gerakan Islam' PAS terlibat
dalam persaingan dan pertarungan dengan pihak lain untuk mendapatkan
kuasa politik. Kuasa politik diperlukan demi melaksanakan agenda Islam
secara keseluruhannya.
PAS pentingkan kuasa pemerintahan
Pendokong Badan NGO Islam tidak mementingkan usaha untuk mendapatkan
kuasa pemerintahan. Mereka hanya memikirkan persoalan pembinaan insan
mengikut acuan Islam dan penyampaian risalah Islam tanpa mengambil kira
sama da tindakan mereka akan mengukuhkan kedudukan politik mereka atau
sebaliknya. Mereka berpuas hati untuk memainkan peranan sebagai
'jurubicara' ummah, berdasarkan prinsip Islam, sambil menegur pihak
pemerintah, bila perlu, tanpa menyusun langkah untuk mengambil kuasa
daripada pemerintah tersebut.
PAS, sebagai sebuah 'gerakan
Islam' membuat keputusan secara sedar dan sengaja untuk menyertai
proses politik negara. Itulah sebabnya pengasasnya mendaftarkan PAS
sebagai sebuah parti politik. Sejak di tubuhkan pada awal 1950-an PAS
kali pertama menyertai pilihan raya Majlis Perundangan Persekutuan pada
1955. Sejak itu PAS berterusan tidak ketinggalan menyertai piliha raya
umum (PRU) dan pilihan raya kecil(PRK) sehingga ke hari ini, sama ada
secara bersendirian atau bersama rakan gabungan. Ini kerana PAS
berkeyakinan kuasa wajib berada di tangan mereka yang ingin menegakkan
Islam dan tidak mungkin ianya ditegakkan melalui dakwah, teguran dan
nasihat semata-mata.
Oleh itu PAS sejak awal berusaha untuk
mendapatkan kuasa melalui proses demokrasi. Maka setiap tindakan yang
diambil PAS semestinya bertujuan mengukuhkan kedudukan politik PAS,
menambahkan sokongan terhadapnya dari semua golongan dan pada masa yang
sama, mengurangkan sokongan terhadap Umno/BN (sebelumnya Umno-perikatan)
yang merupakan pihak yang berkuasa serta saingan PAS.
Kekaburan berhubung hakikat perjuangan PAS
Kalau ada kekaburan berhubung persoalan kuasa politik ini dan timbul
pula dakwaan sesetengah pimpinan PAS, PAS tidak mementingkan kuasa, maka
ini bererti PAS sudah kabur terhadap hakikat perjuangannya sendiri.
Dalam erti kata lain, PAS bersikap sebagai badan NGO Islam dan tidak
lagi sebagai 'gerakan Islam' mengikut takrif yang diberikan oleh PAS
sendiri.
Saya melihat kebelakangan ini seolah-olah kekaburan
berhubung persoalan ini semakin menjadi-jadi. Ia bermula di peringkat
atasan dan tidak ditangani secara bijaksana sehingga tersebar kekeliruan
yang sama ke peringkat bawahan. Bagi mereka yang beranggapan PAS tidak
lagi perlu mendapatkan kuasa pemerintahan, maka lebih baik PAS dijadikan
badan NGO dakwah saja.
Biarlah mereka yang berkeyakinan dengan
kaedah asal PAS, yang jelas dari sejak pembentukannya ingin mendapatkan
kuasa pemerintahan, meneruskan perjuangan mereka untuk mendapatkan kuasa
politik dari tangan Umno/BN.
Perjuangan 'gerakan Islam' ada rakan dan saingan/lawan
PAS sebagai 'gerakan Islam' ada rakan dan saingan/lawan yang nyata.
Gerakan Islam terlibat dalam persaingan untuk mengambil kuasa pihak
'lawan' dan memegang kuasa itu, sam ada sendirian kalau mampu, atau
bersama rakan-rakannya.
Piagam Madinah yang ditandatangani
Rasulullah adalah satu bentuk kerjasama politik yang memungkinkan
Rasulullah menjadi pemerintah di kota Madinah. Ia mengikat, melalui satu
perjanjian, orang Islam di bawah Rasulullah, orang Madinah yang masih
musyrik pada ketika itu dan kabilah Yahudi yang lama hidup di Madinah.
Melalui perjanjian ini maka kekuasaan politik Rasulullah tertegak.
Dan kuasa pemerintahan itu digunakan sebagai satu amanah Allah.
NGO Islam, sebaliknya, boleh bersikap semua kawan kerana ia tidak
berhasrat mengambil kuasa politik dari sesiapa. Oleh itu ia tidak perlu
bermusuhan dengan mana-mana pihak dan hanya bermusuhan dengan fikrah dan
pemikiran yang tidak Islamik. Ia tidak perlu membentuk kerjasama dengan
pihak lain untuk menjatuhkan pihak berkuasa. Sedangkan 'gerakan Islam'
seperti PAS berlawanan dengan pihak berkuasa yang menegakkan fikrah dan
pemikiran tidak Islamik itu! Dan PAS perlukan sokongan dan bantuan semua
pihak ke arah mendapatkan kuasa itu.
Pesanan Syed Hawa dalam
kitabnya yang berjudul 'Jundullah' amat jelas dalam persoalan ini.
Beliau berpesan:"Mengenali musuh dan mengenali kejahatannya serta tipu
helahnya adalah keperluan asasi bagi seorang Islam yang kontemporari..."
Ini merupakan pesanan yang relevan bagi gerakan Islam seperti PAS. Sentiasa waspada terhadap 'tawaran pihak lawan'.
Apabila jelas adanya rakan dan lawan bagi sesebuah 'gerakan Islam' maka
tindakan dan tawaran terhadapnya oleh pihak lawan perlu sentiasa
dicurigai. Lebih-lebih lagi sekiranya lawan tersebut pernah mengkhianati
PAS!
Ini bersesuaian dengan pesanan Rasulullah mafhumnya:"Tidak wajar bagi seseorang mukmin dipatuk 2 kali dari lubang yang sama.”
Dalam keadaan sebegitu amat wajar dipersoalkan keikhlasan pihak lawan
kerana berkali-kali PAS dipatuk Umno/BN. Sikap menghulur leher kepada
pihak lawan atas alasan "keikhlasan urusan Allah" mendedahkan sikap
kurang berhati-hati PAS. Yang kesannya boleh membawa kepada kekalahan
berpanjangan dalam persaingan. Jangan lupa, PAS mengambil masa 16 tahun
untuk memenangi kembali Kelantan setelah ditipu Umno dan ditendang
keluar BN pada 1978.
Tawaran perlu juga dicurigai dan disangsi
apabila pihak lawan berada dalam keadaan tersepit. Ia perlu dilihat
sebagai satu usaha untuk menyambung talian hayat pihak lawan.
Kisah perang Siffin antara Saidina Ali dan Muawwiyah mengandungi
pengajaran yang jelas. Kisah ini diriwayatkan oleh banyak buku sejarah
dan tulisan at-Tabari dan Ibn Kathir adalah antara rujukan muktabar.
Pokoknya apabila tentera Muawiyyah sudah tersepit hampir dikalahkan,
maka Amru Al-Aas mencadangkan kepada Muawiyyah supaya tenteranya
meletakkan masyhaf Al-Quran di hujung tombak mereka sambil menuntut
gencatan senjata untuk diadakan majlis tahkim. Mereka melaung "biarlah
Al-Quran menjadi pemutus dalam soal perbalahan kita". Saidina Ali
berkeras menolak dan ingin meneruskan pertempuran tetapi sebahagian
tenteranya tidak bersetuju. Oleh itu Saidina Ali terpaksa menghentikan
peperangan yang sedang dimenangi dan mengadakan majlis tahkim. Dengan
itu Muawiyyah terlepas daripada terus ditekan sehingga akan dipaksa
menyerah kalah.
Dalam peristiwa ini jelas Saidina Ali
menzahirkan cara pemikirannya yang bersifat haraki atau 'gerakan Islam'
dengan analisa politik tajam beliau. Dia mengenali lawannya serta
memahami matlamat sebalik peperangan itu. Dan dia tahu bahaya tipu helah
lawan. Tenteranya bersikap sebaliknya, tidak mengenali lawan, tidak
memahami matlamat sebenar sebalik peperangan itu dan tidak memahami tipu
helah lawan. Walaupun memang keikhlasan itu urusan Allah, namun dalam
suasana persaingan dan berperang, kita berhak mempersoalkannya.
Apabila diadakan majlis tahkim, Amru ibn Al-Aas mewakili Muawiyyah dan
Abu Musa Al-Asyaari mewakili Saidina Ali. Ringkasnya Abu Musa Al-
Asyaari terperangkap dengan tipu helah Amru ibn Al-Aas dan suasana
kembali bercelaru. Namun yang penting bagi Amru ibn Al-Aas, Muawiyyah
diselamatkan daripada kekalahan di Siffin.
Hakikatnya, dewasa
ini, Umno berada dalam keadaan tersepit. Hudud diletakkan di hujung
tombak sebagai umpan perdamaian untuk menarik minat PAS. Pemikiran
seorang ahli gerakan Islam yang faham politik melihatnya sebagai tipu
helah, pemikiran seorang 'pendakwah' yang tidak melihat dirinya berada
dalam persaingan kuasa, tidak sedemikian.
Pendekatan berhemah, berstrategi dan tadarruj
Dalam berusaha untuk mendapatkan kuasa, sememangnya matlamat dan tujuan
PAS tidak wajar disembunyikan. Hakikat bahawa PAS ingin "mewujudkan
sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai
Islam dan undang-undangnya menuju keredaan Allah" jelas termaktub dalam
perlembagaan PAS. Oleh itu dakwaan "menipu rakyat" tidak timbul.
Namun demikian, ini tidak bermakna PAS tidak boleh bertindak secara
bijaksana dan berhemah, mendahulukan apa yang perlu didahulukan
(awlawiyyat) serta mengambil pendekatan 'tadarruj' atau berperingkat,
berdasarkan tunjuk ajar yang dipetik daripada sirah Rasulullah dan
pemerintahan para sahabat . Ayat Al-Quran sendiri diturunkan
mendahulukan akidah dan akhlak daripada hukum hakam syariat yang tidak
boleh dinafikan mana-mana pihak.
Pada masa sama, memanfaatkan
bantuan golongan musyrikin dan ahlul kitab untuk membenarkan perjuangan
Islam itu diteruskan adalah merupakan kenyataan sejarah yang tidak
mungkin dipadamkan. Kisah hijrah pertama ke Habsyah satu contoh yang
jelas.
Dan ini semua persoalan yang perlu ditangani 'gerakan
Islam' yang berpolitik seperti PAS. PAS sebagai badan yang berpolitik
perlu mengambil kira perkara 'nas', 'maslahat' dan 'waqi' apabila
berijtihad berhubung tindakan yang ingin diambilnya. Dalam pada itu PAS
perlu mengenali rakan dan lawan dan menghalang dirinya dari dipatuk oleh
lawan yang sentiasa berusaha untuk mencelarukan hubungan antaranya dan
rakan demi melemahkan kedudukan PAS. -
http://www.themalaysianinsider.com
Gojek: Inikah janji 1 juta peluang pekerjaan?
-
*KEBELAKANGAN* ini, timbul isu hangat berkenaan gojek selepas cadangan yang
dikemukakan oleh Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq untuk
memperkenalkannya ...
5 years ago
0 comments:
Post a Comment